خبرگزاری کار ایران

روسیه: با ۴۸ ساعت آتش‌بس در سوریه موافقیم نه یک هفته

وزارت خارجه روسیه می‌گوید این کشور با آتش‌بس یک‌هفته‌ایِ پیشنهادی آمریکا در سوریه مخالف است، ولی از توقف درگیری‌ها برای ۴۸ ساعت حمایت می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از تاس، پس از هشدارهای آمریکا در مورد خروج از مذاکرات بر سر سوریه، وزارت خارجه روسیه می‌گوید آن کشور با آتش‌بس یک‌هفته‌ای پیشنهادی از سوی واشننگتن مخالف است، ولی از ترک تخاصم برای ۴۸ ساعت حمایت می‌کند.

واکنش روسیه پس از انتقادها و هشدارهای گسترده از وخیم‌تر شدن فاجعه انسانی در حلب است، و نیز پس از آنکه وزارت خارجه آمریکا گفت مذاکرات با مسکو را رها خواهد کرد.

دو طرف پیشتر بر سر آتش‌بس یک‌هفته‌ای در سوریه توافق کردند. قرار بود در صورت موفقیت آن، مسکو و واشینگتن تعاملات مشترک بیشتری را در پی گیرند. دو روز نخست آتش‌بس سوریه بدون خون‌ریزی سپری شد، اما ورق در روزهای بعد برگشت؛ به‌ویژه در ساعات پایانی آن، حمله به کاروان کمک‌رسانی در حلب و اعلام بازگشت به نبردها از سوی دمشق، برنامه‌های پیشین را ناکام گذاشت.

وزارت خارجه روسیه اکنون نیز می‌گوید با آتش‌بس‌های یک‌هفته‌ای مخالف است؛ چراکه به شورشیان فرصت می‌دهد تا تجدید قوا کنند.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، هشتم مهر ماه، در واکنش به هشدارهای ایالات متحده گفته از دیدن «ناتوانی دولت اوباما در اجرای تعهدات» بر سر سوریه «از نظر احساسی درهم‌شکسته‌است».

ریابکوف افزود: «ما به‌تاکید از ترک تخاصم برای مدت ۴۸ ساعت حمایت می‌کنیم، ولی ایالات متحده به دلایلی که فقط خودش می‌داند، تاکید دارد که نبرد برای یک هفته متوقف شود».

در بیانیه‌ وزارت خارجه روسیه گفته شده «مدت یک هفته، زمانی کافی برای تروریست‌ها است تا تجدید قوا کرده، آنچه لازم دارند را فراهم کرده و مایحتاج خود را دوباره تامین کنند. مدت یک هفته‌ای [برای آتش‌بس] از نظر ما غیرقابل‌قبول است».

این گفته‌ها در حالی‌ست که پیش از این، با وجود گذشت دو روز از آغاز آتش‌بس یک‌هفته‌ای سوریه، مقام‌های سازمان ملل گفته بودند هنوز اجازه کمک‌رسانی به مناطق تحت محاصره را از دولت سوریه کسب نکرده‌اند.

البته روسیه نیز در پاسخ به این انتقادها گفته بود نیروهای دولتی سوریه از منطقه عقب نشسته‌اند و این شورشیان هستند که از اجرای تعهد خود سر باز زده‌اند.

کد خبر : ۴۱۵۲۰۳