خبرگزاری کار ایران

رهبر کاتالونیا متعهد شد:

برگزاری همه‌پرسی استقلال در سال ۲۰۱۷

رهبر کاتالونیا گفت همه‌پرسی استقلال از اسپانیا در سال ۲۰۱۷ برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «کارلس پویگدمونت» رهبر کاتالونیا امروز-چهارشنبه- به جمعی از قانون‌گذاران منطقه‌ای گفت در سپتامبر ۲۰۱۷ همه‌پرسی استقلال از اسپانیا را برگزار می‌کند.

رهبر کاتالونیا تاکید کرد: «آماده می‌شویم تا در نیمه دوم سپتامبر سال آینده همه‌پرسی استقلال را برگزار کنیم.»

کاتالونیا به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به شمار می‌رود و نزدیک به ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در کاتالونیا محقق می‌شود.

 یکی از خواسته‌های دولت کاتالونیا در سال‌های اخیر پرداخت سهم کمتری از مالیات‌هایی که از مردم این ایالت اخذ می‌شود به دولت مرکزی و تعیین سقف مالیات‌ها توسط دولت محلی بوده است. آن‌ها معتقدند تعهدات مالی این ایالت به دولت مرکزی باعث شده تا کاتالونیا به رغم توان اقتصادی بالایش به مقروض‌ترین ایالت اسپانیا بدل شده و نزدیک به ۴۲ میلیارد یورو بدهی داشته باشد.

احزاب جدایی طلب کاتالان که در دهه‌های گذشته در اقلیت بودند، در سال‌های اخیر قدرت بیشتری گرفته‌اند. جدایی‌خواهان کاتالونیا و شماری از اقتصاددانان معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که ۲۷ درصد صادرات اسپانیا از این منطقه صورت می‌گیرد و ۲۵ درصد گردشگران نیز کاتالونیا را به عنوان مقصدشان انتخاب می‌کنند.

مخالفان جدایی کاتالونیا از اسپانیا معتقدند کاتالونیای مستقل به لحاظ اقتصادی توان ادامه حیات ندارد. به ویژه اگر به عضویت اتحادیه اروپا پذیرفته نشود و صادراتش به اسپانیا نیز قطع شود.

کد خبر : ۴۱۵۰۱۵