خبرگزاری کار ایران

وزارت دفاع روسیه:‌

اوکراین به هواپیمای ام‌اچ۱۷ شلیک کرده است

پیش از انتشار گزارش سقوط ام‌اچ۱۷ ،‌روسیه با انتشار داده‌های راداری مدعی شد که اوکراین به این هواپیما شلیک کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، تنها چند روز پیش از آن که گزارشی در مورد تحقیقات در رابطه با سرنوشت پرواز شماره ۱۷ هواپیمایی مالزی منتشر شود،‌وزارت دفاع روسیه با انتشار گزارشی جزئیات داده‌های راداری که گفته شده نشانگر مورد هدف قرار داده شدن هواپیما بوده است را منتشر کرده است. این گزارش مدعی است که نیروهای اوکراینی به این هواپیما شلیک کرده‌اند.

در یک کنفرانس خبری در روز دوشنبه،«آندری کوبان»، ‌رئیس نیروی هوا و فضای روسیه اعلام کرد که تحلیل‌های داده‌ها نتیجه مورد پذیرش عموم را که این هواپیما از سوی یک موشک «بوک» از داخل مناطق تحت کنترل شورشیان روسی شلیک شده نقض کرده است.

این مقام روسی افزود:« حقیقت این است که مقام‌های اوکراینی تاکنون اطلاعاتی را که در اختیار دارند،‌ منتشر نکرده‌اند. ما می‌توانیم نتیجه بگیریم که اگر این موشک از نوع "موشک بوک" بوده باید از مناطق تحت کنترل نیروهای اوکراینی پرتاب شده باشد.»

مقام‌های اوکراینی هنوز به این اتهام‌ها پاسخی نداده‌اند.

هواپیمای ام‌اچ۱۷ در تاریخ ۱۷ جولای سال ۲۰۱۴ در شرق اوکراین مورد هدف قرار گرفت. همه ۲۹۸ سرنشین این هواپیما کشته شدند که در میان آنان ۱۹۶ هلندی نیز حضور داشته‌اند. سال گذشته کمیته امنیتی هلند نتیجه گرفته است که پرواز ام‌اچ۱۷ از سوی یک موشک بوک مورد هدف قرار گرفته است.

تحقیقات مشترک از سوی دادستان‌های هلندی مورد بررسی قرار گرفته تا این نتایج را در یک جلسه با حضور خانواده قربانیان در روز سه‌شنبه منتشر کنند.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته این نتایج شامل نوع سلاح به کار رفته و مکان شلیک نیز خواهد شد.

کد خبر : ۴۱۴۵۵۱