خبرگزاری کار ایران

کری از مادورو خواست با همکاری رهبران مخالفان چالش‌های ونزوئلا را حل کند

وزیر خارجه آمریکا در دیدار با رئیس‌جمهوری ونزوئلا، از وی خواست تا با همکاری ساختاری با مخالفان، به رفع چالش‌های ونزوئلا بپردازند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «جان کری» روز دوشنبه برای نخستین بار در مقام وزیر خارجه آمریکا، با «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا، رسما دیدار کرد. مادورو از رهبران عمده منتقد سیاست‌های واشنگتن در قاره آمریکا است.

دیدار این دو مقام سیاسی در کلمبیا صورت گرفت؛ در جریان امضای پیمان صلح میان رئیس‌جمهوری کلمبیا و رهبر شورشیان «فارک»، کری و مادورو یک‌دیگر را ملاقات کرده‌اند.

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد کری «نگرانی خود را در مورد وضعیت اقتصادی و چالش‌های سیاسی که بر زندگی میلیون‌ها شهروند ونزوئلا تاثیر گذاشته، بیان کرده‌است. او از رئیس‌جمهوری مادورو خواسته تا با همکاری ساختاری با مخالفان، به رفع این چالش‌ها بپردازند».

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دو طرف در عین حال توافق خود را برای ادامه مذاکرات دوجانبه که در ماه‌های اخیر آغاز شده، ابراز کرده‌اند.

وزارت خارجه یا دولت ونزوئلا هنوز واکنشی به گزارش‌های منتشرشده در مورد این ملاقات جنبی در کلمبیا نداده‌است.

دولت چپ‌گرای مادورو، از سویی با مشکلات عمده اقتصادی روبه‌رو است که بخشی از آن به نزول بهای نفت، و بخشی دیگر -به گفته مخالفانش- به سیاست‌های دولت ارتباط پیدا می‌کند.

ائتلاف مخالفان که در پارلمان صاحبت اکثریت است، تلاش دارد تا یک همه‌پرسی برای کوتاه کردن دوره ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو ترتیب دهد. طی ماه‌های گذشته تظاهراتِ گاه خشونت‌باری نیز در آن کشور رخ داده‌است.

کد خبر : ۴۱۴۳۲۸