خبرگزاری کار ایران

سنا ابطال وتوی اوباما درباره مصوبه مربوط به یازدهم سپتامبر را به رای می‌گذارد

رهبر اکثریت سنای آمریکا اعلام کرد، سنای این کشور روز چهارشنبه طرح «ابطال وتوی» رئیس‌جمهور درباره حق اقامه دعوای بازماندگان حملات یازدهم سپتامبر از عربستان را به رای می‌گذارد.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، «میچ مکانل» رهبر اکثریت سنای آمریکا، روز دوشنبه اعلام کرد، سنای این کشور روز چهارشنبه طرح ابطال وتوی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور درباره حق اقامه دعوای بازماندگان حملات یازدهم سپتامبر از عربستان را به رای می گذارد.

طرح ابطال وتوی اوباما نیازمند رای مثبت دو سوم اعضای سنای آمریکا است و انتظار می‌رود که این طرح ابطال از حمایت کافی در سنا برخوردار باشد. در صورتی‌که سنای آمریکا وتوی باراک اوباما را باطل کند، آن‌گاه مجلس نمایندگان آن را به رای خواهد گذاشت.

این طرح در مجلس نمایندگان نیز نیازمند رای مثبت دو سوم اعضای این مجلس است.

باراک اوباما، روز جمعه یک مصوبه کنگره این کشور راکه بر اساس آن، خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ می‌توانند علیه حکومت عربستان سعودی اقامه دعوا کنند، وتو کرد.

درصورتی‌که وتوی باراک اوباما درباره این طرح توسط کنگره ابطال شود این نخستین بار خواهد بود که در دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری وی، یک وتوی اوباما باطل می‌شود.

باراک اوباما گفته بود، قانونی شدن این طرح به منافع آمریکا لطمه خواهد زد و باعث می‌شود که شکایت‌هایی از این نوع در دادگاه‌های داخلی کشورهای مختلف علیه آمریکا مطرح شود.

«باب کراکر» سناتور جمهوری‌خواه ایالت «تنسی» و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در این زمینه گفته است: «من عمیقا با خانواده قربانیان ابراز همدردی می‌کنم. ولی همزمان نگران این هستیم که این طرح به نیروهای آمریکایی لطمه بزند. بگذار رک بگویم، این ادعا هست که بهپاد‌های ما باعث کشته شدن شهروندان غیرنظامی در پاکستان و افغانستان شده است. اما شما وقتی درب را برای چنین اقداماتی باز می‌کنید، می‌تواند خیلی مساله‌ساز باشد.»

طبق این گزارش، تلاش‌های گسترده پشت پرده عربستان برای متوقف کردن این طرح در کنگره آمریکا با توجه به حساسیت افکار عمومی بر سر این مساله نتیجه‌ای در بر نداشته است.

کد خبر : ۴۱۴۳۱۳