خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

اختلاف آرای نامزدهای ریاست‌جمهوری تنها ۵ درصد است/ سیاست داخلی، محور اولین مناظره مستقیم ترامپ و کلینتون

مناظره اول کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خلاف سه مناظره بعدی به مباحث داخلی خواهد پرداخت اما در مناظره دوم و سوم مباحث سیاست‌خارجی و روابط بین‌الملل مطرح خواهد شد.

امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح آخرین وضعیت اردوگاه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: رقابت‌های انتخاباتی آمریکا آرام آرام به مرحله اصلی و روز رأی‌گیری نهایی نزدیک می‌شود و دوشنبه شب (۲۶ سپتامبر) اولین مناظره مستقیم دو کاندیدای انتخاباتی به وقت محلی در آمریکا برگزار خواهد شد. باید توجه داشت که چهار مناظره به صورت مستقیم و رو در رو برگزار خواهد شد که در این مناظره‌ها نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و معاونان دو کاندیدای اصلی، به صورت جداگانه حضور خواهند داشت و طرفین یکدیگر را به چالش‌ می‌کشند.

وی ادامه داد: از ابتدای بحث انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا چهره‌ها و شخصیت‌های زیادی از هر دو حزب اقدام به سخنرانی کرده بودند که نهایتاً هیلاری کلینتون به نمایندگی از حزب دموکرات و دونالد ترامپ به نمایندگی از حزب جمهوری‌خواهان به عنوان خروجی نهایی احزاب مذکور در انتخابات معرفی شدند. در این بین شاهد مناظره‌های غیرمستقیم بسیار زیادی از سوی دو نامزد بودیم اما هیچ کدام از این مناظره‌ها به صورت مستقیم توسط دو نامزد صورت نگرفته بود و امشب (دوشنبه شب) نخستین مناظره مستقیم میان دو نامزد برگزار خواهد شد و آنها برای پاسخ به بسیاری از پرسش‌ها و به چالش کشیدن یکدیگر به پشت تریبون خواهند آمد.

بلافاصله پس از برگزاری مناظره موسسات افکارسنجی و نظرسنجی در آمریکا اقدام به طرح پرسش‌ها و نظرسنجی از افکار عمومی ایالات متحده خواهند کرد که خروجی این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد کدام نامزد برنامه قابل قبول‌تری نسبت به دیگری خواهد داشت. در هفته‌های گذشته شاهد بودیم که اختلاف میان دو نامزد به چیزی حدود ۱۰ درصد رسیده بود اما نظرسنجی‌ها در حالت فعلی نشان می‌دهد که اختلاف میان کلینتون و ترامپ نهایتاً چهار تا پنج درصد است و از این نظر کلینتون جلوتر از ترامپ ارزیابی می‌شود. این ارزیابی بر اساس آرای مردمی و همچنین آرای الکترال خواهد بود و می‌توان فهمید که نامزد حزب دموکرات نسبت به دونالد ترامپ به آرای الکترال بیشتری دست پیدا کرده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در بررسی مواضع دو نامزد نسبت به یکدیگر عنوان کرد: مباحثی که امکان دارد از سمت ترامپ باعث به چالش کشیدن کلینتون شود، بحث ضعف جسمانی و بیماری کلینتون خواهد بود. در خصوص ترامپ هم اظهارات اخیر وی در خصوص ارتباط و حمایت از سیاست‌های فدراسیون روسیه می‌تواند موجب شود تا کلینتون وی را به چالش بکشد. در خصوص هیلاری کلینتون مطلبی مطرح است مبنی بر این‌که وی در زمان تصدی وزارت خارجه آمریکا در سفری که به روسیه داشته است تعدادی از اسناد محرمانه وزارت خارجه را در آنجا جا گذاشته است که این موضوع به علاوه استفاده وی از سرورهای محرمانه می‌تواند مهم‌ترین موضوع‌هایی باشد که دونالد ترامپ روی آن مانور خواهد داد.

باید توجه داشت که مناظره اول خلاف سه مناظره بعدی به مباحث داخلی خواهد پرداخت اما در مناظره دوم و سوم مباحث سیاست‌خارجی و روابط بین‌الملل مطرح خواهد شد. به نظر می‌رسد ترامپ تلاش خواهد کرد تا نابسامانی‌های فعلی ایالات متحده به دلیل حضور دولت دموکرات در رأس امور را به رخ کلینتون بکشد. چراکه وی عضو تاثیرگذار دموکرات‌ها به حساب می‌آید و می‌توان هرگونه ناکارآمدی و نابسامانی را به سمت وی جهت داد. علاوه بر این مسائل، طرح مخاطرات امنیتی و رونق دادن به اقتصاد از مباحثی است که ترامپ از این موضوع علیه کلینتون استفاده خواهد کرد.

وی در پایان بیان کرد: مباحثی که هیلاری کلینتون علیه ترامپ استفاده خواهد کرد، بحث سخنان اخیر وی در خصوص مهاجران، لاتین‌تبارها، کشیدن دیوار میان مرز مکزیک و آمریکا به علاوه استفاده از بمب اتم در حمله به داعش خواهد بود. به علاوه این‌که کلینتون با استناد به این سخنان صلاحیت ترامپ در اداره کشور را به چالش خواهد کشید و در میان آنها شعارهای خود مانند نحوه دریافت مالیات یا تعیین حداقل دستمزد به علاوه موضوع‌های اجتماعی مانند قانون حمل‌ سلاح، سقط جنین و ازدواج همجنس‌گرایان از سوی دو نامزد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کد خبر : ۴۱۳۸۶۱