خبرگزاری کار ایران

گولن:

اردوغان می‌خواهد خود را «قهرمان ملی» معرفی کند

مقصر اصلی کودتای نافرجام ترکیه می‌گوید رئیس‌جمهوری این کشور می‌خواهد با استفاده ابزاری از این کودتا، خود را به عنوان یک قهرمان ملی امعرفی کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «فتح‌الله گولن»، واعظ ترک‌تبار مقیم آمریکا، که از سوی دولت آنکارا به ایفای نقش در کودتای نظامی پانزدهم ژوئیه معرفی شده است، اعلام کرد «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه از کودتای نافرجام در این کشور برای تبلیغ خود به عنوان یک قهرمان ملی استفاده می‌کند.

در حالی که پاکسازی از ارتش ترکیه تا دستگاه قضایی ادامه دارد، گولن از اروپا خواست به منظور جلوگیری از «فاجعه» وارد عمل شود.

گولن، که حمایت از کودتای ماه ژوئیه را تکذیب می‌‌کند، در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی «لا استامپا» اعلام کرد رهبران اروپا در زمینه انتقاد از اردوغان بر سر دستگیری ده‌ها هزار نفر، از نظامی و روزنامه‌نگار گرفته تا بخش قضایی و هنر، و معلق شدن حدود یک‌صدهزار نفر، کوتاهی کرده‌اند.

وی گفت: «فشار داخلی ناشی از بحران آوارگان، تعدد گروه‌های افراطی، آزار و اذیت ده‌ها هزار غیرنظامی، اقدام عجولانه اردوغان در اعلام خود به عنوان قهرمان ملی... باید رهبران اروپا را مجبور کند تا گام‌های موثری به منظور متوقف کردن حرکت دولت به سمت استبداد، بردارند.»

گولن تصریح کرد: «تقویت دموکراسی، حاکمیت قانون و احترام به حقوق بشر در ترکیه برای مدیریت بحران آوارگان و مبارزه با داعش در بلندمدت، مطلقا ضروری است. اگر این اتفاق نیافتد، ممکن است اروپا با مشکل حتی بزرگ‌تری، یک فاجعه، مواجه شود.»

کد خبر : ۴۱۳۱۴۹