خبرگزاری کار ایران

بایدن:

اوکراین به اصلاحات اقتصادی و سیاسی پایبند باشد

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از اوکراین خواست تا به تعهدات خود در رابطه با اصلاحات مورد نظر پایبند باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه خاطرنشان کرد که اوکراین باید به تعهدات در رابطه با اصلاحات اقتصادی و سیاسی پایبند باشد. در غیر این صورت، ممکن است اتحادیه اروپایی از تحریم‌های خود علیه روسیه صرف نظر کند.

بایدن در شهر نیویورک در سخنرانی در شورای روابط خارجه گفت:« ما می‌دانیم که اگر بهانه‌ای دست اتحادیه اروپایی بدهند، حداقل پنج کشور وجود دارد که خواهان پایان دادن تحریم‌ها علیه مسکو هستند.»

اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را در پی الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ علیه این کشور تصویب کرده است. درگیری‌ها در شرق این کشور به رغم توافق‌های آتش‌بس در مینسک، ادامه یافته است و قدرت‌های غربی نگران آن هستند که تلاش‌های صلح تحت تاثیر قرار بگیرد.

اوکراین در مقابل دریافت حمایت‌های مالی از سوی آمریکا و دیگر متحدان غربی تعهد کرده است که اصلاحاتی در دولت به انجام رساند اما تاکنون این اصلاحات به طور کامل انجام نشده است.

اظهارات بایدن یک روز پس از آن بیان می‌شود که «پترو پروشنکف»، رئیس‌جمهوری اوکراین در سازمان ملل خواستار تسریع اصلاحات در بخش انرژی و دادگستری اوکراین شده و اعلام کرد که موفق به دریافت سومین کمک آمریکا شده است.

بایدن در این رابطه گفت که از زمان آغاز بحران تاکنون، دو یا سه ساعت در هفته به طور تلفنی با رهبران اوکراین گفت‌و‌گو داشته و از آنان خواسته تا اصلاحات در این کشور را ادامه دهند. وی در عین حال از رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا نیز خواسته تا به تحریم‌ها پایبند باشند.

بایدن گفت:« حس مشترکی در اروپا وجود دارد که بر این باور است که پیش از آنکه پروشنکو رئیس‌جمهور شود این منطقه تحت کنترل روسیه بوده است. آن‌ها تنها یک عروسک در آنجا تعبیه کرده‌اند. چه تفاوتی می‌کند؟ واقعا چه فرقی کرده است؟ چرا شما ما را مجبور به درگیر شدن در این تحریم‌ها می‌کنید؟»

وی با اشاره به شک و شبه‌هایی که در پی همه‌پرسی برگزیت در بریتانیا و بحران مهاجران سوری به وجود آمده گفت که به پروشنکو گفته است که شکست معاهده آتش‌بس مینسک را نمی‌توان به اوکراین نسبت داد.

وی افزود:« من تاکنون از اوکراین حمایت کرده بودم. این کشور در بدو ورود به جامعه جهانی سیستم‌های شدیدا فاسدی داشته است.»  

کد خبر : ۴۱۲۹۸۱