خبرگزاری کار ایران

تلاش جمهوری‌خواهان برای افزایش کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی

برخی نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا طرح افزایش این کمک میلیاردی به میزان یک و نیم میلیارد دلار دیگر را رسما تقدیم سنای ایالات متحده کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، کمتر از یک هفته پس از امضای رسمی قرارداد «تاریخی» کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی، چهار جمهوری‌خواه ارشد طرح افزایش این کمک میلیاردی به میزان یک و نیم میلیارد دلار دیگر را رسما تقدیم سنای ایالات متحده کردند.

 «جان مک‌کین» ، «لیندزی گراهام»، «تد کروز» و «کلی ایوتی» و همچنین «مارک کرک»، «مارکو روبیو» و «روی بلانت» از جمله دیگر امضاکنندگان این طرح تازه‌اند.

بر اساس این طرح، اسرائیل یک و نیم میلیارد دلار دیگر به علاوه «تمدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران» خواهد گرفت.

این در حالی است که قرارداد اعطای کمک نظامی ۳۸ میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل روز چهارشنبه، در وزارت خارجه آمریکا با امضای مقام‌های ارشد دو طرف نهایی شد.

«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا، در پی نهایی شدن این بسته جدید با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که این توافق «عزم راسخ آمریکا برای حمایت از امنیت اسرائیل را نشان می دهد».

بسته کمک نظامی ده ساله که در تاریخ ایالات متحده بی‌سابقه توصیف شده است پس از ده ماه مذاکره و رفت و برگشت میان مقامات عالی‌رتبه واشنگتن و تل‌‌آویو نهایی شد، ده ماه طولانی که به گواه تحلیل‌گران نشان از ادامه کدورت میان باراک اوباما و «بنیامین نتانیاهو» داشت.

تلاش سناتورهای آمریکایی در واقع بر این است که بیش از کمکی که اسرائیل خود رضایت به دریافتش داشته به این کشور اعطا کنند.

سناتورها روز سه‌شنبه در نشست خبری خود اعلام کردند که می‌خواهند ماده‌ای از این قرارداد نظامی را تغییر دهند که اسرائیل را از دریافت کمک نظامی بیشتر از کنگره منع می‌کند.

آنها همچنین به ماده‌ای اعتراض دارند که اسرائیل را ملزم می‌سازد هر گونه پولی بیش از ۳.۸ میلیارد دلار در سال را، اگر کنگره به این کشور بدهد، به خزانه آمریکا بازگرداند.

قراردادهای پیشین به اسرائیل اجازه می‌‌داد که بیش از ۲۶ درصد کمک نظامی آمریکا را در صنایع نظامی اسرائیلی خرج کند، ماده‌ای که با اصرار دولت اوباما عوض شد تا این پول به جیب صنایع نظامی آمریکا برود. جمهوری‌خواهان آمریکا با این ماده نیز مخالفند.

کد خبر : ۴۱۲۶۸۰