خبرگزاری کار ایران

اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل:

حل پرونده هسته‌ای ایران از مهم‌ترین دستاوردهایم بود

رییس جمهور آمریکا از حل پرونده هسته‌ای ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای خود یا کرد.

به گزارش ایلنا، باراک اوباما در آخرین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، به بیان دستاوردهای دولت خود پرداخت و گفت: حل مسئله هسته‌ای ایران، برقراری ارتباط مجدد با کوبا و همچنین برقراری دولت دموکراتیک در میانمار از مهم‌ترین دستاوردهای این دوره بوده است.

رییس جمهور آمریکا به حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران از طریق مذاکره و گفت‌وگو اشاره کرد و گفت: وقتی ایران قبول می‌کند محدویت‌هایی را برای برنامه هسته‌ای خود اعمال کند، این امر بر امنیت جهان می‌افزاید و از طرف دیگر نیز موجب شده که ایران بتواند همکاری‌های خود با سایر کشورها را افزایش دهد.

وی با اشاره به آزمایش اتمی اخیر کره‌شمالی اظهار کرد: زمانی که کره‌شمالی اقدام به آزمایش سلاح هسته‌‌ای می‌کند، با این کار همه ما را به خطر انداخته است. وقتی کشوری بتواند این قاعده را زیر پا بگذارد باید پاسخگو نیز باشد. کشورهایی مانند آمریکا که دارای سلاح هسته‌‌ای هستند، مسئولیت منحصر به فردی دارند که باید ذخایر سلاح‌های هسته‌ای خود را کم کرده و این تعهد را بدهند که دوباره این سلاح‌ها را آزمایش نکنند.

اوباما در بخش دیگری از سخنانش به اشاعه دموکراسی در جهان پرداخت و گفت:  تاریخ نشان داده که دیکتاتورهای صالح دو راه ندارند؛ یا سرکوب مردم یا مقصر دانستن خارجی ها. آن عده از ما که به دموکراسی اعتقاد دارند باید با قدرت صحبت کنند چرا که هم واقعیت‌ها و هم تاریخ پشتیبان ما هستند.

وی تاکید کرد: ما باید با هرگونه بنیادگرایی و نژادپرستی را کنار بگذاریم. باید به برداشت‌ها و اعتقادات مردم احترام گذاشت.

رییس جمهور آمریکا در بخشی از سخنان خود به مسئله زمین‌های اشغالی اشاره کرد و گفت: اگر فلسطینی‌ها از خشونت دست می‌کشیدند و اسرائیل هم درک می کرد که تا ابد نمی تواند زمین‌های فلسطین را اشغال کند، روابط دو طرف بهتر می‌شد.

وی گفت: برخی از منتقدان من در آمریکا می‌گویند که چرا من تابع قوانین بین‌المللی هستم، در حالی که این کار در دراز مدت، به امنیت خود ما کمک می‌کند.

کد خبر : ۴۱۲۴۸۱