خبرگزاری کار ایران

عفو بین‌الملل اعلام کرد:

استفاده از بمب‌های ساخت آمریکا در حمله به بیمارستانی در یمن

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از بمب‌های ساخت آمریکا برای حمله به بیمارستانی در یمن استفاده کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان عفو بین‌الملل امروز – دوشنبه – اعلام کرد که یک بمب ساخت آمریکا در حمله هوایی در بیمارستانی در یمن مورد استفاده قرار گرفته است.

این سازمان در ادامه از واشنگتن و لندن خواست تا از تهیه سلاح برای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی خودداری کند.

حمله‌های ۱۵ آگوست به بیمارستانی که از سوی پزشکان بدون مرز حمایت می‌شد،‌ در در شمال استان «حجه» منجر به کشته شدن ۱۹ نفر شد.

این گروه ناظر حقوق بشر با استناد به گزارش کارشناسان مستقل اعلام کرد که «بمب‌های هوایی با دقت بالا از سری پیووی ساخت آمریکا» مورد استفاده قرار گرفته است.

«فیلیپ لوتر»، رئیس بخش تحقیقات و دفاعیات سازمان عفو بین‌الملل گفت: «تامین سلاح از سوی این دولت‌ها برای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی عمیقا تاسف‌آور و زننده است. این سلاح‌ها شامل بمب‌های هوایی هدف‌دار و معمولی و هواگرد‌های نظامی می‌شود.»

وی همچنین گفت که «شواهد روشنی وجود دارد که این سلاح‌ها در حمله به بیمارستان‌ها و دیگر هدف‌های شهری و دیگر موارد نقض جدی قوانین بشردوستانه بین‌المللی مورد استفاده قرار گرفته است.»

وی همچنین افزود: «این حمله، بار دیگر نیاز جدی به تحریم‌های گسترده و جامع همه سلاح‌های مورد استفاده هر دو طرف در یمن را آشکار کرده است. ما همچنین نیاز داریم تا با انجام تحقیقات بین‌المللی گسترده‌ بر روی افرادی که مسئول این اقدام‌های غیرقانونی هستند،‌ آن‌ها را به دست عدالت بسپاریم.»

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی تا کنون به طور مکرر به واسطه کشتار غیرنظامیان در حملات خود، مورد انتقاد قرار گرفته است.

سازمان پزشکان بدون مرز، در پی این حمله‌ها، کارکنان خود را از شش بیمارستان در شمال یمن خارج کرده است.

سازمان ملل اعلام کرده است که درگیری‌ها در یمن تا کنون موجب مرگ بیش از شش هزار و ۶۰۰ نفر که بیشتر آنها شهروندان غیرنظامی بوده‌اند،‌ شده است. این حمله‌ها همچنین حداقل سه میلیون نفر را از ماه مارس سال ۲۰۱۵ تا کنون آواره کرده است.      

 

 

کد خبر : ۴۱۲۲۴۹