خبرگزاری کار ایران

سفیر اسبق ایران در یمن در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح صلح یمن، میدان‌داری آمریکا در این پرونده را افزایش می‌دهد/ کاهش حضور «اسماعیل ولد الشیخ» معنادار است

اگر آمریکا بخواهد و تصمیم بگیرد تا طرح پیشنهادی صلح یمن را تایید و حتی اجرایی کند، می‌تواند با توجه به ابزارهای قانونی که در مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل و شورای امنیت در اختیار دارد وجهه قانونی آن را ارتقا داده و حتی تثبیت کند.

«سیداصغر قریشی» سفیر پیشین ایران در یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح طرح صلح یمن که توسط ایالات متحده مطرح شده است، بیان کرد: طرحی که توسط شورای عالی سیاسی یمن متشکل از انصارالله و حزب «موتمر» وابسته به جناح «علی عبدالله صالح» در دست بررسی است، طرحی بوده که از سوی معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا در مسقط به انصارالله پیشنهاد شده بود که تا به این ساعت جزئیات قابل توجهی از آن منتشر نشده است. در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که موضوع پرواز ممنوع توسط سعودی‌ها در یمن پیگیری می‌شد و هیچ هواپیمایی حق ورود و خروج به فرودگاه صنعا را نداشت اما بعد از این‌که طرح مذکور از سمت غربی‌ها ارائه شد، یک فروند هواپیما متعلق به سازمان ملل اقدام به انتقال هیئت متشکل از انصارالله و جناح علی عبدالله صالح به خاک یمن کرد. در این صورت عربستان تنها با رسیدن این پرواز به صنعا پرواز ممنوع را لغو کرده بود.

وی ادامه داد: این طرح که از سوی آمریکا ارائه شده ادامه بحثی است که جان کری در پایان نشست خود با سران شورای همکاری خلیج فارس در جده درباره آن صحبت کرده بود. به گونه‌ای که وزیر امور خارجه آمریکا در پایان این نشست در کنفرانس خبری مشترک با عادل الجبیر، همتای عربستانی خود صراحتاً اعلام کرده بود که بحران یمن می‌بایست از طریق راهکار سیاسی حل و فصل شود و دولت وحدت ملی باید در این موضوع حضور داشته باشد. لذا به نظر می‌رسد که این طرح با توجه به کلیات سخنان جان‌ کری و وضعیت این پرونده تا حدود زیادی به نفع انصارالله خواهد بود.

عده‌ای ممکن است بر این عقیده باشند که اگر طرح مورد نظر آمریکا در خصوص یمن از سوی شورای عالی سیاسی این کشور مورد موافقت واقع شود، شاهد یک رویارویی میان ریاض و واشنگتن خواهیم بود. اما واقعیت این است که اگر آمریکا بخواهد و تصمیم بگیرد تا طرح مذکور را تایید و حتی اجرایی کند، می‌تواند با توجه به ابزارهای قانونی که در مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل و شورای امنیت در اختیار دارد، وجهه قانونی آن را ارتقا داده و حتی تثبیت کند. در مقابل هم اگر غربی‌ها بر این عقیده باشند تا علیه انصارالله و به طور کلی پرونده یمن قطعنامه‌ای به تصویب برسانند، امکان ورود مجدد روسیه به این پرونده و وتوی آن بالا خواهد رفت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به کم‌رنگ شدن حضور نماینده سازمان ملل در امور یمن از هفته‌های گذشته تاکنون عنوان داشت: از هفته‌های گذشته نامی از «اسماعیل ولد شیخ احمد» به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل در پرونده یمن به چشم نمی‌خورد و حضور وی در این پرونده و حتی در اخبار کاهش پیدا کرده است. لذا باید بگوییم کم رنگ شدن حضور اسماعیل ولد شیخ می‌تواند به این معنا باشد که آمریکایی‌ها به صورت علنی و رسمی پرونده یمن را به دست گرفتند و در آن اعمال نظر مستقیم می‌کنند. از جهتی دیگر به نظر می‌رسد اگر غربی‌ها در صدد قانونی کردن طرح پیشنهادی خود در خصوص یمن باشند، بخش‌هایی که اجماع حداکثری در خصوص آن وجود دارد را برجسته می‌کنند و نهایتاً می‌توانند میدان‌داری یمن را در دست بگیرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از جهت دیگر، آمریکا به طرفین درگیر در یمن به خصوص جناح عربستان و ائتلاف عربی تسلیحات بسیار زیادی برای حمله به یمن فروخته است اما نمی‌خواهد همانند سعودی‌ها نام خود را در فهرست سیاه سازمان ملل ببیند. البته می‌توانیم بگوییم تا جایی هدف آمریکا در یمن، القاعده و داعش به حساب می‌آمد که با وضعیت فعلی و ارائه طرح سیاسی مورد اشاره می‌توانیم بگوییم که هدایت پرونده یمن به سمت آمریکا و به نفع این کشور سنگینی می‌کند.

کد خبر : ۴۱۱۶۲۰