خبرگزاری کار ایران

مجلس نمایندگان آمریکا انتقال زندانیان از گوانتانامو را ممنوع کرد

مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب لایحه‌ای انتقال زندانیان از بازداشتگاه نظامی گوانتانامو تا زمان تصویب لایحه دفاعی جدید را ممنوع کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب لایحه‌ای انتقال زندانیان از بازداشتگاه نظامی گوانتانامو در ماههای باقیمانده از ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» و یا تا زمان تصویب لایحه دفاعی جدید را ممنوع کرد.

این لایحه با ۲۴۴ رای موافق و ۱۷۴ رای مخالف به تصویب رسید. اکثریت آراء نمایندگان براساس تعلق حزبی بود. از جمهوری‌خواهان فقط چهار نفر با آن مخالفت کرده و از نمایندگان دمکرات نیز فقط ۱۲ نفر از آن حمایت کردند.

کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما این لایحه را وتو خواهد کرد. این لایحه برای تصویب در مجلس سنا به تمامی آرای جمهوری‌خواهان و درصد بالاتری از حمایت دموکرات‌ها نیاز دارد.

باراک اوباما در اولین کارزار انتخاباتی در سال ۲۰۰۸ وعده داد بازداشتگاه گوانتانامو را تعطیل خواهد کرد . به دلیل مخالفت قاطع جمهوری‌خواهان و تعدادی از دمکرات‌ها او نتوانسته است این وعده را عملی کند.

طرفداران برچیدن بازداشتگاه گوانتانامو می گویند، هزینه آن بسیار سنگین است، زندانی کردن بدون محاکمه بازداشت شدگان که همه مسلمان هستند ناقض قوانین آمریکاست و به موضوعی برای تبلیغات گروههای اسلام‌گرای تندرو بدل شده است.

اما جمهوری‌خواهان مدعی‌اند بازداشتگاه گوانتانامو ابزار مهمی در مبارزه با تروریسم است و انتقال زندانیان از این بازداشتگاه یک تهدید امنیتی است. آنها به این نکته اشاره می‌کنند که تعدادی از چند صد نفر زندانیانی که طی ۱۵ سال گذشته آزاد شده اند به گروه‌های خشونت‌طلب و تروریستی پیوسته‌اند.

دولت آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد دو زندانی دیگری که از گوانتانامو آزاد شده اند به گروههای تندرو پیوسته‌اند. براساس گزارش مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا از زمان آغاز ریاست‌جمهوری باراک اوباما، ۹ نفر از زندانیان سابق گوانتانامو به گروه‌های تندرو پیوسته‌اند.

در حال حاضر حدود ۶۰ زندانی در بازداشتگاه گوانتانامو هستند.

کد خبر : ۴۱۱۱۵۷