خبرگزاری کار ایران

کری از آتش‌بس سوریه دفاع کرد

وزیر امور خارجه آمریکا با دفاع از آتش‌بس سوریه گفت که رئیس‌جمهوری این کشور نیز از این طرح حمایت کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ «جان کری»،‌ وزیر امور خارجه آمریکا امروز – چهارشنبه – در راستای پاسخ به انتقاد‌ها از توافق آتش‌بس آمریکا و روسیه در سوریه گفت که بدون این آتش‌بس خشونت‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و سوری‌های بیشتری کشته یا مجبور به ترک این کشور جنگ‌زده می‌شدند.

در این معاهده که در روز جمعه میان «سرگئی لاوروف»،‌وزیر امور خارجه روسیه و کری برقرار شده است،‌دو طرف توافق کرده‌اند که در طول هفت روز خشونت‌ها را کاهش داده و انتقال کمک‌های انسانی را نیز افزایش دهند.

بر اساس این توافقنامه،‌ارتش آمریکا و روسیه حمله‌های هوایی علیه جبهه النصره و شبه‌نظامیان داعش در این منطقه را ادامه خواهند داد.

این طرح قرار است تا باعث گردهمایی طرف‌های درگیر و ادامه گفت‌و‌گو‌های سیاسی در راستای تشکیل سیستم سیاسی و همچنین برکناری «بشار اسد»،‌رئیس‌جمهوری فعلی این کشور شود.

کری در مصاحبه خود گفت: «این آخرین فرصت برای اتحاد سوریه است. اگر شما در این تلاش شکست بخورید و ما نیز موفق به بازگشت به میز مذاکره نشویم نبرد‌ها و درگیری‌ها ممکن است بیش از پیش افزایش یابد.»

وی همچنین افزود:«‌جایگزین ما چیست؟ آیا جایگزین این است که شمار ۴۵۰ هزار نفر کشته شده فعلی را چند صد هزار تن دیگر افزایش دهیم؟ آیا جایگزین این است که اجازه دهیم تا حلب با خاک یکسان شود؟ یا جایگزین این است که اجازه دهیم تا اسد و روسیه بدون در نظر گرفتن تفاوت میان شورشیان آن‌ها را در روزهای آتی بمباران کنند و ما کاری در این رابطه انجام ندهیم؟»

این جنگ پنج ساله تاکنون حدود ۴۳۰ هزار نفر را به قتل رسانده است و حدود ۱۱ میلیون نفر دیگر را بی‌خانمان کرده که این درگیری‌ها بزرگترین بحران مهاجران جهان را شکل داده است.

مقام‌های ارشد نظامی و اطلاعاتی آمریکا تا کنون از این طرح انتقاد کرده و گفته‌اند که روسیه نمی‌تواند مورد اعتماد باشد. این طرح برای این در نظر گرفته شده تا ارتش آمریکا اطلاعات برای حمله‌های هوایی به شبه‌نظامیان را با نیروهای روسیه به اشتراک بگذارد.

وی در این زمینه گفت:« رئیس‌جمهوری آمریکا آماده است و من فکر می‌کنم که ارتش نیز آماده باشد.»

وی افزود: «‌ هیچ کس از مردم نخواسته است که مقررات و استاندارد‌های ما را لغو کنند اما مهم آن است که ما به نقش خود در این معاهده‌ها پایبند باشیم.»

کری در این راستا گفته است مخالفان میانه‌رویی که از سوی آمریکا و ائتلاف کشور‌های خلیج حمایت می‌شوند تاکنون از نیروهای دولتی مورد حمایت روسیه شکست خورده‌اند.

وی افزود: «‌بمباران روسیه و اسد باعث شده تا بسیاری از مخالفان میانه‌رو به دام النصره و داعش بیافتند. و شما در نتیجه آن شاهد افزایش میزان تندروی هستید.»

۲۴ ساعت پس از آنکه این آتش‌بس به وقوع پیوست،‌ مقام‌های ارشد دولتی گفته‌اند که خشونت‌ها کاهش یافته است.

کد خبر : ۴۱۰۸۰۹