خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه کره جنوبی:

توسعه قابلیت‌های اتمی کره‌شمالی شدت گرفته است

وزیر خارجه کره‌جنوبی اذعان کرد که توسعه توانمندی‌های اتمی همسایه شمالی این کشور سرعت گرفته است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ «یانگ بیونگ سه» وزیر خارجه کره‌جنوبی، امروز – شنبه – اظهار داشت که قابلیت‌های اتمی کره‌شمالی به سرعت در حال گسترش یافتن است و این موضوع را پنجمین آزمایش اتمی این کشور تایید می‌کند.

کره‌شمالی، روز جمعه بزرگ‌ترین آزمایش اتمی خود را انجام داد و اعلام کرد که به فناوری تعبیه کلاهک هسته‌ای بر روی موشک‌های بالستیک دست یافته است. این موضوع تهدیدی است که سازمان ملل و کشور‌های دیگر توان مقابله با آن را نخواهند داشت.

وی گفت که این آزمایش اثبات کرده است که «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی تمایلی به تغییر مسیر پیش‌گرفته نداشته و تحریم‌ها و فشار بیشتر برای «وارد آوردن درد غیرقابل تحمل بر روی کره‌شمالی مورد نیاز است تا راهی به جز تغییر را پیش رویش نگذارد».

وزیر خارجه کره جنوبیگفت: «قابلیت‌های اتمی کره‌شمالی در حال گسترش بوده و به سطح قابل ملاحظه‌ای تسریع شده است؛ از آنجا که پنجمین آزمایش اتمی کره‌شمالی قدرتمندترین آزمایش از این دست، تاکنون بوده است.»

این انفجار در شصت و هشتمین سالگرد تاسیس کره‌شمالی اتفاق افتاد و محکومیت جهانی را در پی داشته است.

دولت آمریکا اعلام کرده‌ است که با شرکای خود برای وضع تحریم‌های بیشتر کار خواهد کرد. این دولت از چین نیز خواسته است تا از نفوذش در این کشور به عنوان متحد اصلی، بهره ببرد و مقام‌های پیونگ‌یانگ را تحت فشار قرار دهد تا به آزمایش‌های اتمی پایان دهند/

البته مقام‌های روسیه در این زمینه تردید داشته و اعلام کرده‌اند که پاسخ‌های بیشتر در این زمینه برای حل بحران مورد نیاز است. این در حالی است که مقام‌های چینی در رابطه با یک مصوبه جدید شورای امنیت سازمان ملل سکوت کرده‌اند،‌ البته رسانه‌های دولتی با ارائه تحلیل‌هایی از اقدام همسایه شمالی انتقاد کرده‌اند.

کره‌شمالی تحت رهبری کیم که ۳۲ ساله است،‌به رغم تحریم‌های سازمان ملل و انزوای هر‌چه بیشتر این کشور،‌‌ توسعه برنامه‌های موشکی و اتمی خود را تسریع کرده است.  

شورای امنیت تصمیم کره‌شمالی در انجام این آزمایش را محکوم کرده و اعلام کرده است که به سرعت برای صدور یک بیانیه و مصوبه در این زمینه اقدام خواهند کرد. آمریکا،‌بریتانیا و فرانسه از ۱۵ عضو این شورا خواسته‌اند که تحریم‌های جدیدی وضع کنند.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا گفته که در گفت‌و‌گوی تلفنی با «پارک گوئن های» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی و «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن در روز جمعه، با آن‌ها توافق کرده است که از طریق همکاری با شورای امنیت سازمان ملل و دیگر قدرت‌های جهان تحریم‌های موجود علیه کره‌شمالی را تقویت کرده و «گام‌های مورد نیاز مهم بعدی،‌که شامل تحریم‌های جدید نیز می‌شود را بردارند». 

کد خبر : ۴۰۹۶۵۳