خبرگزاری کار ایران

مجلس نمایندگان آمریکا طرح دریافت غرامت ۱۱ سپتامبر از عربستان را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به اتفاق آرا تصویب کرد که براساس آن، خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر حق خواهند داشت علیه عربستان سعودی شکایت کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، مجلس نمایندگان آمریکا، روز جمعه طرحی را به اتفاق آرا تصویب کرد که براساس آن قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر و بستگان آنها حق خواهند داشت علیه عربستان سعودی شکایت کنند.

سنای آمریکا پیشتر این طرح را در ماه مه تصویب کرده بود، اما دولت «باراک اوباما» با آن مخالفت کرده و نسبت به تاثیر پیامد‌های آن بر روابط واشنگتن و ریاض هشدار داده بود.

با اقدام مجلس نمایندگان آمریکا تنها دو روز پیش از پانزدهمین سالگرد این حملات این طرح برای امضا و قانونی شدن به کاخ سفید فرستاده می‌شود.

باراک اوباما پیشتر هشدار داده بود که این طرح را وتو خواهد کرد.

«پل رایان» رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، که پیشتر از سوی شماری از کارشناسان مسایل سیاست خارجی و حقوق برای جلوگیری از مطرح شدن این طرح تحت فشار بود، در این زمینه گفته است: این طرح پیشتر به اتفاق آرا در سنا به تصویب رسید و فکر می‌کنم این نگرانی در این طرح در نظر گرفته شده است و به همین دلیل است که این طرح تصویب می‌شود.

هنوز کاخ سفید به این مصوبه واکنش نشان نداده است.

کاخ سفید می‌گوید که چنین طرحی می‌تواند آمریکایی‌های خارج از کشور را در معرض مخاطرات قانونی قرار دهد.

این در حالی است که ریاض تهدید کرده است که در صورت تصویب چنین لایحه‌ای، ۷۵۰ میلیارد دلار از دارایی‌های خود را در خاک آمریکا برای جلوگیری از بلوکه شدن خواهد فروخت.

کد خبر : ۴۰۹۴۵۰