خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا:

تعلیق گفت‌وگوهای ملی لبنان، نشان عدم هماهنگی احزاب است/ تلاش ریاض برای ناامن کردن بیروت ادامه دارد

عربستان از گذشته تاکنون سعی داشته از مهره‌هایی که در لبنان جاگذاری کرده است به عنوان یک اهرم فشار علیه بیروت استفاده کند تا از طریق آنها بتواند سیاست‌های خود را پیش ببرد. از منظری دیگر، باید به این نکته توجه شود که لبنان حوزه نفوذ سنتی فرانسه در خاورمیانه محسوب می‌شود.

«احمد دستمالچیان» سفیر اسبق ایران در لبنان با اشاره به تعلیق گفت‌وگوهای ملی لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با توجه به تحولات منطقه و به هم‌ریختگی سیاسی و امنیتی در غرب آسیا به خصوص در عراق و سوریه، شاهد فراز و فرودهای زیادی در خصوص مسائل این جغرافیا و همچنین نقش بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بوده‌ایم. از این‌رو هم در بعد سیاسی و میدانی و هم در بعد رسانه‌ای شاهد هستیم که عربستان سعودی تا حدود زیادی در موضع سکوت فرو رفته است اما باید توجه داشته باشیم که پس از پرونده عراق و سوریه، سعودی‌ها به دنبال ورود به پرونده لبنان هستند. به طوری که عربستان از سه تا پنج ماه گذشته در صدد است تا خود را به شیوه‌های گوناگون وارد اوضاع سیاسی و حتی امنیتی لبنان کند.

وی ادامه داد: بحران ریاست‌جمهوری در لبنان موجب شده است تا یک خلاء جدی در این کشور نمایان شود. در گذشته «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی در مذاکره‌ای قبول کرده بود که «سعد الحریری» رئیس‌ جریان «المستقبل» به عنوان نخست‌وزیر و «میشل عون» رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان در سمت رئیس جمهوری لبنان قرار گیرد که این موضوع هیچ گاه عملیاتی نشد و به صورت واضح باید بگوییم که سعودی‌ها در این موضوع دست داشتند.

جلسه‌ روز یکشنبه که در «عین التینه»، مقر دوم ریاست مجلس لبنان برگزار شد، با تنش‌های بسیار زیادی روبه‌رو بوده که حتی گفته شده به درگیری لفظی منجر شده است. بیشترین درگیری میان «جبران باسیل» وزیر خارجه و رئیس حزب جریان آزاد ملی و « سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده صورت گرفت که نهایتاً گفته می‌شود به دلیل به نتیجه نرسیدن طرفین، گفت‌وگوهای ملی لبنان به حالت تعلیق درآمده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: یکی از دلایلی که باید مد نظر قرار گیرد، این است که میشل عون و «ولید جنبلاط» رئیس حزب دروزی سوسیالیست در این جلسه حضور نداشته‌اند و همین موضوع موجب شد تا جلسه به صورت تخصصی و با فضای آرام برگزار نشود و نهایتاً شاهد خروجی نامطلوب آن بودیم. علاوه بر این موضوع، همان طور که در ابتدا به آن اشاره شد، عربستان میل زیادی به نفوذ گسترده در لبنان دارد. به صورتی که ریاض از طریق جناح حریری در اقتصاد لبنان ورود کرده و تا جایی در میان طیف‌های سیاسی و قومی این کشور نفوذ دارد تا بتواند در لبنان بر اساس سیاست‌هایی که مد نظر دارد، اقدام کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عربستان از گذشته تاکنون سعی داشته از مهره‌هایی که در لبنان جاگذاری کرده است به عنوان یک اهرم فشار علیه بیروت استفاده کند تا از طریق آنها بتواند سیاست‌های خود را پیش ببرد. از منظری دیگر باید به این نکته توجه شود که لبنان حوزه نفوذ سنتی فرانسه در خاورمیانه محسوب می‌شود. از این جهت سیاست فرانسوی‌ها این بوده است که لبنان آرام بماند و اوضاع را کنترل کنند. چراکه تعداد زیادی از شرکت‌های فرانسوی در این کشور مشغول به کار هستند و این موضوع از حیث اقتصادی برای آنها اهمیت زیادی دارد.

کد خبر : ۴۰۸۶۸۳