خبرگزاری کار ایران

شکست حزب حاکم آلمان در انتخابات ایالتی

نتایج اولیه حاکی از آن است که در انتخابات پارلمانی ایالت «مکلنبورگ ـ فورپومرن» آلمان، حزب راستگرای «آلترناتیو برای آلمان» با جهشی بزرگ، ۲۱ درصد آرا را از آن خود کرد و حزب سوسیال - دموکرات آلمان با کسب بیش از ۳۰ درصد آرا برنده‌ این انتخابات شد.

به گزارش ایلنا به نقل از دویچه وله، نتایج اولیه شمارش آرا نشان می‌دهد که همه‌ احزاب سنتی آلمان در انتخابات ایالت مکلنبورگ ـ فورپومرن آرای خود را کم یا زیاد از دست داده‌اند و فقط حزب راست‌گرای نسبتا تازه تأسیس آلترناتیو برای آلمان توانسته موفقیت چشمگیری به دست آورد.

حزب سوسیال دموکرات آلمان در انتخابات پارلمانی ایالت مکلنبورگ ـ فورپومرن آلمان در جایگاه نخست قرار گرفت. در نخستین شمارش آرا، این حزب ۳۰ و چهار دهم درصد را از آن خود کرده است. حزب سوسیال دموکرات آلمان از سال ۱۹۹۸ تا کنون، نیرومندترین حزب سیاسی در این ایالت است.

حزب پوپولیست و راستگرای آلترناتیو برای آلمان با کسب ۲۱ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت. این یک پیروزی چشمگیر برای پوپولیست‌های راست‌گرا در آلمان است. یک سال پیش از انتخابات سراسری در آلمان، روند موفقیت‌های این حزب همچنان ادامه دارد.

حزب دموکرات مسیحی با کسب ۱۹ و دو دهم درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت که از نظر تاریخی یکی از ضعیف‌ترین نتایج این حزب در این ایالت است.

حزب چپ آلمان با ۱۲ و شش دهم درصد آرا در جایگاه چهارم قرار گرفت و نسبت به دور پیش حدود شش درصد از آرای خود را از دست داد.

حزب سبزهای آلمان حدود پنج درصد آرا را به دست آورده و تا پایان شمارش آرا باید منتظر باشد و ببیند می‌تواند مانع پنج درصدی برای ورود به پارلمان را پشت سر بگذارد یا نه.

احزاب لیبرال و راست ناسیونالیست  به دلیل مانع پنج درصدی نتوانستند وارد پارلمان ایالتی شوند.

گمان می‌رود که احزاب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی بتوانند به دولت ائتلافی خود در این ایالت ادامه دهند. اما اگر حزب سبزها موفق شود پنج درصد آرای کسب شده‌ خود را تثبیت کند و به پارلمان راه یابد، این امکان نیز وجود دارد که ائتلافی از سه حزب سوسیال دموکرات، چپ‌ها و سبزها زمام امور ایالتی را به دست گیرد.

 

 

کد خبر : ۴۰۷۹۵۳