خبرگزاری کار ایران

مرکل:‌

گفت‌و‌گوها با اردوغان سازنده بود

سخنگوی دولت آلمان گفت‌وگوهای صدراعظم آلمان با رئیس‌جمهوری ترکیه را سازنده خواند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان پیش از آغاز نشست گروه ۲۰ در چین، با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه درباره روابط دوجانبه برلین و آنکارا رایزنی کرد.

بنا بر اعلام سخنگوی دولت آلمان، این نخستین دیدار اردوغان و مرکل بعد از کودتای ۱۵ جولای است.

روابط محدود برلین و آنکارا در پی کودتای نافرجام در ترکیه تیره‌تر نیز شده است چرا که آنکارا انتقاد کرده است که برلین در در محکوم کردن کودتا سریع و قاطع عمل نکرده است.

سخنگوی دولت آلمان همچنین گفت: «اردوغان و مرکل روابط میان آلمان و ترکیه را به بحث گذاشته و اجرای بیشتر توافق‌های میان اتحادیه اروپا و ترکیه و نگرانی‌های دو طرف در رابطه با جنگ داخلی در سوریه را بررسی کردند. این گفت‌و‌گو‌ها بسیار سازنده بوده است.»

این سخنگو در رابطه با این‌که آیا دو رهبر در مورد خودداری ترکیه از صدور مجوز برای بازدید قانون‌گذاران آلمان از نیروهای کشورشان در پایگاه هوایی اینجرلیک،‌ رایزنی کرده‌اند یا خیر،‌ اظهارنظری نکرد.

ترکیه این دیدار را ممنوع اعلام کرده اما یک قانون‌گذار آلمانی روز شنبه اعلام کرد که انتظار دارد تا این موضوع در چند روز آینده حل و فصل شود.

«فرانک والتر اشتاینمایر» وزیر خارجه آلمان روز شنبه به خبرنگاران گفت که به نظر می‌رسد ترکیه و اتحادیه اروپا «به جای آن که در رابطه با گذشته با هم صحبت کنند، وارد مرحله جدیدی از گفت‌و‌گوها با یکدیگر شده‌اند.»

اشتاینمایر روز جمعه اعلام کرد که بیانیه آلمان در پی کودتای نافرجام احتمالا از همدردی کافی برخوردار نبوده است،‌ هرچند وی همچنین به ترکیه هشدار داد که نباید هر اقدامی را به عنوان علامتی از بی‌توجهی در نظر بگیرد.

 

 

کد خبر : ۴۰۷۷۳۸