خبرگزاری کار ایران

توافق نهایی صلح کلمبیا ۲۶ سپتامبر امضا می‌شود

پیمان صلح کلمبیا در تاریخ ۲۶ سپتامبر امضا می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس،‌ «خوان مانوئل سانتوس» رئیس‌جمهوری کلمبیا گفت که پیمان صلح با شورشیان فارک برای پایان دادن به درگیری‌ها به طور رسمی در تاریخ ۲۶ سپتامبر به امضا می رسد.

وی پیش از همه‌پرسی در رابطه با تاییدیه نهایی توافق تاریخی با گروه فارک در کلمبیا گفت:« پیمان صلح قرار است تا در تاریخ ۲۶ سپتامبر در کارتاگنا به امضا برسد.»

وی این توافق را « بهترین اعلامیه تمام دوران زندگی خود» دانسته است.

چند دقیقه بعد نیز «تیمولئون خیمنز» رهبر گروه فارک زمان و مکان این توافق را اعلام کرد و آن را «پایه و اساس صلح دانسته است.»

بسیاری از رهبران کشور‌های آمریکای لاتین و «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا قرار بود تا در مراسمی در این رابطه شرکت کنند.

از زمانی که این توافق به طور رسمی به امضا برسد،‌ گروه فارک ۱۸۰ روز وقت دارد تا تحرکات خود را متوقف کند، خلع سلاح شده و خود را به عنوان یک گروه سیاسی معرفی کند. سازمان ملل نیز توافق کرده است تا این فرایند را بررسی کند.

دولت کلمبیا و گروه فارک روز دوشنبه یک آتش‌بس تاریخی امضا کردند. این اولین باری است که دو گروه از سال ۱۹۶۴ تا کنون سلاح‌های خود را زمین گذاشته‌اند.

این درگیری‌ها باعث کشته‌شدن بیش از ۲۶۰ هزار نفر و مفقود شدن بیش از ۴۵ هزار نفر دیگر شده و همچنین موجب شده تا حدود شش میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از خانه‌های خود جابه‌جا شوند.

قرار است شهروندان کلمبیا در تاریخ دوم اکتبر به این پرسش پاسخ دهند که آیا از توافق نهایی برای پایان دادن درگیری‌ها و برقراری صلح پایدار و باثبات حمایت می‌کنند یا خیر.

بر اساس یک نظرسنجی جدید که روز گذشته منتشر شد، ۵۹ و پنج دهم درصد شهروندان از این توافق حمایت می‌کنند.

 

 

کد خبر : ۴۰۷۲۶۹