خبرگزاری کار ایران

اردوغان: شبه‌نظامیان کُرد سوریه هنوز به شرق فرات بازنگشته‌اند

ئیس‌جمهوری ترکیه گزارش‌ها در ارتباط با بازگشت شبه‌نظامیان کُرد سوریه به شرق فرات را رد کرده‌است.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه بدون اشاره مستقیم به منبع گفته‌ها، سخنان مطرح‌شده در مورد بازگشت شبه‌نظامیان کُرد سوریه به شرق فرات را رد کرده‌است.

اردوغان، روز پنجشنبه در جریان یک سخنرانی در آنکارا گفت: «در حال حاضر بعضی‌ها می‌گویند آنها (کُرد‌ها) به شرق (فرات) بازگشته‌اند، ولی ما می‌گوییم: نه. آن‌ها به آن سو نرفته‌اند.»

رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد، برای کشورش، عقب‌نشینی احتمالی شبه‌نظامیان به منطقه‌ای که آنکارا خواستار آن شده، قابل رویت خواهد بود.

ترکیه از آغاز شهریور ماه دست به عملیاتی در داخل خاک سوریه زد که از یک سو مواضع گروه تروریستی داعش را هدف گرفت، از سوی دیگر به درگیری‌های نسبتا شدیدی با ائتلافی از شورشیان عمدتا کُرد، که درگیر نبرد زمینی با «داعش» هستند، انجامید.

ترکیه می‌گوید کرد‌های مسلح سوریه، که عمدتا اعضای «یگان‌های مدافع خلق» هستند و از منظر آنکار، تفاوتی با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) ندارند، باید به شرق فرات بازگردند. به این ترتیب، آنها باید از مناطق اطراف «جرابلس» یا «منبج» خارج شوند.

درگیری میان ارتش ترکیه و شورشیان در گروه «نیروهای دمکراتیک سوریه» با ابراز نگرانی آمریکا روبه‌رو شده که از این گروه در نبردها علیه داعش حمایت می‌کند.

کد خبر : ۴۰۷۰۱۱