خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین ایران در برزیل در گفت‌وگو با ایلنا:

تغییر شعارهای «لولا داسیلوا» عامل اصلی سقوط روسف بود/ اوباما دستور حمله به لیبی را از برزیل صادر کرد

رئیس‌جمهوری پیشین برزیل در هشت سال فعالیت خود قشر محروم را مد نظر قرار داد اما دولت بعد به سمت قشر متوسط متمایل شد و در آن زمان علاوه بر این‌که نتوانست این طبقه را دریابد، حمایت محرومان و پایین‌دستی‌ها را نیز از دست داد.

«سیدجعفر هاشمی» سفیر پیشین ایران در برزیل در تشریح دلایل برکناری «دیلما روسف» از ریاست‌جمهوری برزیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: اگر بخواهیم به صورت واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کنیم، باید ببینیم که جایگاه روسف بعد از «لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا» رئیس‌جمهوری اسبق این کشور چه بوده و چه اشتباه‌هایی از ناحیه وی صورت گرفته است. این‌که دیلما روسف می‌گوید علیه وی کودتا رخ داده است، تا جایی درست به نظر می‌رسد. اتهام منتسب به وی این بود که بودجه دولتی برزیل توسط او دست‌کاری شده تا بتواند قدرت را به دست بگیرد و رای‌دهندگان را برای پیروزی خود فریب دهد.

وی ادامه داد: روسف معتقد است که این دست‌کاری‌ها از سالیان گذشته در ساختار سیاسی برزیل وجود داشته است و تنها در زمان وی این کارها صورت نگرفته است. نکته در اینجا است که روسف در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری تنها ۱۷ تا ۱۸ درصد آراء را در اختیار داشت و کاریزمای شخص «لولا» به علاوه حمایت‌های وی از روسف باعث پیروزی او در انتخابات شد. اما باید بدانیم که سیاست‌های وی خلاف سیاست‌های لولا بود.

اگر بخواهیم به صورت گذرا به فعالیت چپ‌گرایان در آمریکای لاتین و محیط اطراف این جغرافیا نگاه بیاندازیم، می‌بینیم که آنها برای تقویت توده‌های پایین دستی به قدرت رسیدند و اگر در شعارهای ارائه شده توسط آنها خللی وارد شود، بدون شک آنها سقوط خواهند کرد. از این جهت یکی از اشتباه‌های روسف تغییر شعارهای لولا بود. لولا در هشت سال ریاست‌جمهوری‌ خود قشر محروم را مد نظر قرار داد اما روسف به سمت قشر متوسط متمایل شد و در آن زمان علاوه بر این‌که نتوانست این طبقه را دریابد، حمایت محرومان و پایین‌دستی‌ها را از دست داد.   

این تحلیلگر مسائل آمریکای لاتین با اشاره به غلط بودن سیاست خارجی دولت دیلما روسف عنوان کرد: روسف خلاف لولا سیاست نزدیک شدن به آمریکا را در دستور کار خود قرار داد. حتی سفیر برزیل در آمریکا را به دلیل این‌که همسر آمریکایی داشت، به عنوان وزیر خارجه برزیل انتخاب کرد تا بنا بر حدس و گمان خود بتواند رابطه بهتری با واشنگتن برقرار کند. این موضع روسف در سیاست خارجی، موجب شد تا کشورهای لاتین‌تبار همسایه برزیل و حتی ایران از وی دور شوند و در راستای آن، همفکران وی در حزب کارگر برزیل منتقد او شدند.

وی افزود: سفری که اوباما به برزیل داشت، موجب شد تا روسف و سیاست خارجی اتخاذ شده توسط وی به شدت تحقیر شود. چراکه اوباما با کاروان و تیم حفاظتی بسیار گسترده وارد «برازیلیا» شد که این خود موجب تحقیر ساختار امنیتی و سیاسی برزیل شد. از سوی دیگر باراک اوباما در سفر خود به برزیل دستور حمله به لیبی را صادر کرد و از آن زمان، لیبی و چندین کشور آمریکای لاتین با برزیل رابطه خوبی ندارند و این امر به ضرر روسف تمام شد. از جهتی دیگر، ائتلاف میان روسف و میشل تامر تا حدودی موجب شد ضربه‌های زیادی به روسف وارد شود و نهایتاً شاهد بودیم که تامر به عنوان رئیس‌جمهوری برزیل برگزیده شد. او که از حزب جنبش دموکرات برزیل است، رابطه نزدیکی با آمریکا دارد.

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: پس از مسائل ۱۱ سپتامبر، آمریکایی‌ها نگاه ویژه‌ای به خاورمیانه پیدا کردند و از آمریکای لاتین غافل ماندند و همین موضوع موجب شد تا چپ‌گرایان روی کار بیایند و این موضوع برای غربی‌ها گران تمام شد. از آن زمان و به خصوص پس از اطلاع واشنگتن از وضعیت آمریکای لاتین، تحرکاتی از سوی آمریکا و متحدانش برای ایجاد به هم‌ریختگی در آمریکای لاتین به وجود آمد که در ونزوئلا شاهد آن بودیم. به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک شاهد تحرکات بیشتر از سوی آمریکا در این منطقه باشیم اما به یاد داشته باشیم که برزیل دروازه ورود به آمریکای لاتین است.

کد خبر : ۴۰۶۹۵۱