خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه فیلیپین:‌

پکن باید به احکام دریای چین جنوبی پایبند باشد

وزیر خارجه فیلیپین از پکن خواست تا به احکام صادره در رابطه با دریای چین جنوبی پایبند باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ «پرفکتو یاسای» وزیر خارجه فیلیپین، امروز – سه‌شنبه – گفت که پکن اگر احکام بین‌المللی در رابطه با مالکیت در دریای چین جنوبی را نپذیرد «بازنده»‌ خواهد بود.

در ماه جولای یک دادگاه بین‌المللی در لاهه علیه ادعای تاریخی چین در رابطه با دریای چین جنوبی رای داد و آن را مخالف منافع قانونی فیلیپین دانست.

چین این احکام را رد کرده و این جزایر را متعلق به خود دانسته است. ساخت‌ و ساز‌ها در این جزایر تاکنون موجب موضع‌گیری آمریکا و ژاپن شده است.

وزیر خارجه فیلیپین، که در یک جلسه کنگره این کشور سخن می‌گفت، تصریح کرد:«ما در تلاشیم تا چین را وادار به درک این واقعیت کنیم که مادامی که این کشور به حقوق بین‌المللی احترام نگذارد در این مناقشات بازنده خواهد بود.»

پیش از آغاز این گفت‌و‌گو‌های دو جانبه،‌فیلیپین طرح‌هایی برای معاهده با چین داشت و می‌خواست تا از چین برای دسترسی ماهی‌گیران کشورش مجوز‌هایی دریافت کند.

این مقام فیلیپینی همچنین افزود:«هنگامیکه ما مذاکرات رسمی را آغاز کرده و با چین وارد جلسات دوجانبه شویم باید بدانیم که این اقدام‌ها با پیش‌فرض‌های مطرح شده از سوی دادگاه‌های بین‌المللی انجام خواهد گرفت. تا جایی که سیاست‌های دولتی ما مطرح است اما و اگری در این زمینه وجود نخواهد داشت.»

چین مدعی تقریبا اکثر مناطق دریای چین است که حدود پنج تریلیون مبادلات کالا به طور سالانه از آن انجام می‌گیرد. کشور‌های برونئی، مالزی،‌فیلیپین،‌تایوان و ویتنام نیز ادعاهای مشابهی در این زمینه دارند. گفته می‌شود که این منطقه از منظر منابع انرژی نیز غنی است.    

کد خبر : ۴۰۶۲۹۵