خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

آزادسازی الخالدیه، پاک‌سازی مناطق شمال عراق را تسریع می‌کند/ سناریوی آمریکا، عدم حضور بسیج مردمی در پاک‌سازی موصل است

پاک‌سازی جزیره خالدیه ضریب امنیت در فلوجه و الانبار را بالا خواهد برد.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اهمیت آزادسازی جزیره الخالدیه بیان کرد: عملیات آزادسازی جزیره الخالدیه در عراق یکی از موفقیت‌های مهم دولت حیدر العبادی محسوب می‌شود. به اعتبار این‌که جزیره مذکور از موقعیت استراتژیکی برخوردار است و می‌تواند در آینده محور اصلی برای ضربه زدن به داعش قملداد شود. تا جایی که کارشناسان نظامی بر این عقیده‌اند که آزادسازی الخالدیه می‌تواند کمک شایانی به آزادسازی و پاک‌سازی موصل صورت دهد. مضاف بر این‌که در گذشته سازمان تروریستی القاعده هم نقش بسیار مهمی در ناامن کردن محیط عراق از طریق این جزیره به عهده داشت.

وی ادامه داد: این جزیره، فلوجه و الرمادی را به یکدیگر مرتبط می‌کند و از این طریق  تامین امنیت عراق تا حدود زیادی افزایش پیدا خواهد کرد. مساله بعدی این است که آزادسازی الخالدیه می‌تواند پیام مهمی را برای عشایر عراق مخابره کند و آن این است که با کنار گذاشته شدن «خالد العبیدی» وزیر دفاع عراق هم می‌توان ادامه عملیات‌های پاک‌سازی را همانند گذشته موفقیت‌آمیز به ثمر رساند. به بیان دیگر، باید بگوییم که عزل وزیر دفاع عراق، تاثیر چندانی بر سلسله عملیات‌های پاک‌سازی تروریست‌ها در این کشور نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص شایعه‌پراکنی‌ها پس از برکناری وزیر دفاع عراق گفت: خاستگاه ژنرال خالد العبیدی وزیر دفاع خلع شده عراق، موصل و شمال این کشور  بود و عده‌ای در این فکر هستند که کنار گذاشتن وی می‌تواند تاثیر زیادی بر عملیات‌های پاک‌سازی در عراق داشته باشد. باید بگوییم این استنباط تا حدودی نادرست است. از جهتی دیگرُ، تامین امنیت استان الانبار یکی دیگر از دستاوردهای آزادسازی جزیره خالدیه محسوب می‌شود. چرا که مثلث فلوجه، موصل و الانبار از طریق آزادسازی این جزیره می‌تواند از امنیت کافی را بهره‌مند شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دلیل این‌که می‌گوییم آزادسازی الخالدیه در حالت فعلی دارای اهمیت ویژه‌ای است، این خواهد بود که با توجه به شرایط سیاسی عراق و تاثیرگذاری آن بر محور میدانی و امنیتی این کشور، نیروهای بسیج مردمی و عشایر توانسته‌اند چنین دستاورد بزرگی را رقم بزنند. علاوه بر آن باید مد نظر داشت که تحرکات سعودی‌ها و همچنین آمریکایی‌ها در عراق برای به حاشیه بردن نیروهای بسیج مردمی و عدم حضور آنها در میدان نبرد علیه داعش یکی از موضوع‌های مهمی است که ائتلاف غربی- عربی در عراق بر آن تاکید دارند و همچنان معتقد هستند که نباید در آزادسازی‌ها از این مدل نیروها استفاده کرد. لذا پیشروی ارتش عراق و نیروهای حشد الشعبی این کشور در مناطق اشغالی موجب می‌شود تا غربی‌ها بر موضع خود مبنی بر عدم حضور نیروهای مردمی در پاک‌سازی موصل اصرار داشته باشند.

کد خبر : ۴۰۵۸۸۳