خبرگزاری کار ایران

اولین تلفات ترکیه در شمال سوریه

ترکیه اعلام کرد ارتش این کشور برای نخستین بار یکی از سربازان خود را در جریان عملیات نظامی در شمال سوریه از دست داده‌ است.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، ترکیه اعلام کرد ارتش این کشور، روز شنبه برای نخستین بار یکی از سربازان خود را در جریان عملیات نظامی موسوم به «سپر فرات» در شمال از دست داده‌است. آنکارا، شبه‌نظامیان کُرد را مسئول کشته‌شدن سرباز خود معرفی کرده‌است.

ترکیه روز چهارشنبه گذشته، پس از حملات هوایی و توپخانه‌ای به «جرابلس»، شهری مرزی که در تصرف «داعش» بود، در جریان عملیاتی با عنوان «سپر فرات»، وارد خاک سوریه شد.

حملات از آن زمان به بعد تشدید شد و جنگنده‌های ترکیه نیز در روز شنبه مواضع شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه، که از حمایت آمریکا برخوردار هستند، را بمباران کردند.

«نیروهای دمکراتیک سوریه»، ائتلافی از شورشیان عمدتا کُرد، چند روز پیش با حمایت جنگنده‌های ایالات متحده، روستایی را در نزدیکی شهر جرابلس به کنترل خود درآورده بودند.

رسانه‌های ترکیه و مقام‌های آنکارا تصرف مناطق غربی رود فرات توسط کُرد‌ها را «مخل امنیت ملی ترکیه» می‌دانند. یکی از موارد اصلی که در نهایت به حضور ارتش ترکیه در سوریه انجامیده‌ است.

سرباز کشته‌شده ارتش ترکیه که هویتش مشخص نشده، نخستین قربانی نظامی آن کشور در جریان این کازار است.

بر این اساس، یک راکت که از طرف «نیروهای دمکراتیک سوریه» پرتاب شده و تانکی را هدف قرار داده است، دلیل کشته شدن این سرباز ترک و زخمی شدن دو نظامی دیگر بود.

ارتش ترکیه در واکنش به پرتاب این راکت، موضع یگان‌های مدافع خلق، «ی‌پ‌گ»، را هدف قرار داده‌؛ این خبرگزاری جزئیات بیشتری در مورد این حمله منتشر نکرده‌ است.

آنکارا «یگان‌های مدافع خلق» (مهم‌ترین گروه نظامی حاضر در نیروهای دمکراتیک سوریه) را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان «پ‌ک‌ک» می‌داند.

کد خبر : ۴۰۵۱۳۵