خبرگزاری کار ایران

توافق شورشیان و دولت فیلیپین بر سر آتش‌بس دائم

دولت فیلیپین و شورشیان در مذاکرات اسلو بر سر آتش‌بس دائم توافق کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از شینهوا،‌ دولت فیلیپین و شورشیان توافق کردند تا در پی گفت‌وگو‌ها در اسلو برای پایان دادن به طولانی‌ترین درگیری در این کشور، یک آتش‌بس «‌یک جانبه» برای مدت زمان نامحدود برقرار کنند.

این توافقنامه بخشی از یک اعلامیه مشترک میان دولت فیلیپین و جبهه ملی دموکراتیک که یک گروه مارکسیستی مسلح با شاخه‌های نظامی فعال در این کشور است، محسوب می شود.

«بورگه برنده»، وزیر امور خارجه نروژ که کشورش این گفت‌و‌گو‌ها را تسهیل کرده بود، اعلام کرد: «در زمان کوتاه چند روز،‌ طرف‌ها در گفت‌و‌گوهای فیلیپین موفق به دستیابی به توافق در رابطه با مسائلی که برای سال‌ها پیشرفت در این مذاکرات را متوقف کرده بود، شدند.»

وی همچنین افزود: «‌از جمله مسائل بسیار مهم که بر سر آن توافق شده است، برقراری آتش‌بس یکجانبه با زمان نامحدود است. این موضوع تا پیش از این در این مذاکرات، محقق نشده بود و یک پیشرفت بسیار عمده محسوب می‌شود.»

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه نروژ،‌ دو طرف توافق کردند تا گفت‌و‌گوهای صلح را تسریع کنند و اولین توافق در رابطه با اصلاحات اقتصادی و اجتماعی را در طول شش ماه به انجام رسانند.

دو طرف قرار است تا این توافقنامه را پیش از امضا پیمان‌نامه‌های نهایی برای پایان دادن به درگیری‌های نظامی، با اصلاحات سیاسی و قانون اساسی ادامه دهند.

گفت‌و‌گوهای رسمی صلح میان دولت و گروه‌های شورشی چپگرا در روز دوشنبه پس از توقف در سال ۲۰۱۱ ادامه پیدا کرد.

دو طرف توافق کردند تا در تاریخ هشتم تا دوازدهم ماه اکتبر بار دیگر در اسلو با یکدیگر دیدار کنند.

 

 

کد خبر : ۴۰۴۸۶۲