خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش بودجه نظامی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای همراه کردن غربی‌هاست/ آمریکا، بریتانیا و فرانسه مهمترین شرکای نظامی اعراب

کشورهای عربی با خرید تسلیحات درصدد هستند تا متحد‌ان غربی و اروپایی را به خود نزدیک کنند که البته نباید فراموش شود در این موضوع میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با یکدیگر رقابت سنگینی وجود دارد.

«صباح زنگنه» تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به افزایش بودجه نظامی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در تحلیل علل مرتبط با این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصرح کرد: یکی از دلایلی که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بودجه نظامی خود را افزایش می‌دهند و اقدام به خریداری انواع تسلیحات از کشورهای اروپایی و غربی می‌کنند، فقدان وجود پایگاه اجتماعی و مردمی برای حاکمان و سیاسیون این کشورها است. به بیانی بهتر باید بگوییم که قدرت‌های خارجی فرامرزی به عنوان مهمترین تکیه‌گاه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: خرید تسلیحات توسط کشورهای عربی می‌تواند از دو دیدگاه مورد نظر قرار گیرد. دیدگاه اول این‌که کشورهای خریدار، با این عمل در صدد هستند تا متحد‌ان غربی و اروپایی را به خود نزدیک کنند که البته نباید فراموش شود در این موضوع میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با یکدیگر رقابت سنگینی وجود دارد که برای مثال می‌توان به اقدام‌های عربستان و قطر در خریداری تسلیحات سنگین از فرانسه اشاره کرد. دیدگاه دوم این است که کشورهای فروشنده تجهیزات و تسلیحات از این طریق می‌خواهند تا نفوذ خود در کشورهای مورد نظر را حفظ کنند تا بتوانند سناریوها و راهبردهای بعدی خود را عملیاتی کنند.

بخشی از دلایل افزایش بودجه نظامی اعراب و خرید تسلیحات از کشورهای خارجی به دلیل تقویت ساختار نظامی است که البته تا حدود زیادی به مانند یک رقابت تسلیحاتی هم محسوب می‌شود. به عنوان مثال در جنگ کویت شاهد بودیم که این کشور تنها چند ساعت توانست در مقابل عراق مقاومت کند و نهایتاً بغداد توانست ضربات زیادی را به کویت وارد کند. همچنین عربستان سعودی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خریداران تسلیحات کشورهای غربی و اروپایی با وجود در اختیار داشتن امکانات بسیار بالا، همچنان از آمریکایی‌ها و سایر کشورها برای تامین امنیت خود استفاده می‌کند تا بتواند نظم عمومی را برقرار کنند. علاوه بر آن، باید گفت که در تمامی این مدت هیچ‌گونه تهدیدی از سوی اسرائیل علیه کشورهای خلیج فارس صورت نگرفته بود که آنها بخواهند این موضوع را دلیل افزایش خرید تسلیحات خود عنوان کنند.

سفیر و نماینده سابق ایران نزد سازمان همکاری اسلامی با تاکید بر این‌که ایجاد ترس در افکار عمومی یکی از راه‌های توجیه دولتمردان کشورهای منطقه برای خرید تسلیحات نظامی محسوب می‌شود، گفت: بزرگ جلوه دادن خطرات از سوی سیاست‌مداران و دولتمردان کشورهای عربی و القای این موضوع که هر لحظه ممکن است به خاک کشورشان حمله شود، موجب شده تا افکار عمومی به این سمت هوایت شود که خریدهای تسلیحاتی لازمه کشورشان است. از جهتی دیگر، باید دانست که مبلغ کمک‌‌های نظامی کشورهای غربی و اروپایی به اعراب پس از فروش تسلیحات خود به این کشورها مجدداً به خودشان باز‌ می‌گردد. به عبارت دیگر، ممکن است عده‌ای فکر کنند که بودجه‌ای از سوی کشورهای خارجی به حساب اعراب واریز می‌شود اما با فروش تسلیحات تمامی آن مبالغ به علاوه سود آنها مجدداً به کشورهای اروپایی و غربی باز می‌گردد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از تجهیزات و تسلیحاتی که توسط اعراب خریداری می‌شود، مختص به شورش‌ها و اعتراض‌های داخلی است تا با استفاده از آن بتوانند جمعیت مذکور را کنترل کنند که رقمی در حدود یک سوم از از این تسلیحات را در بر می‌گیرد که به عنوان «تسلیحات شهری» از ‌آن نام برده می‌شود. بیشترین حجم فروش سلاح‌ها بعد از آمریکا، به انگلیس و فرانسه تعلق دارد که جنگنده‌های رافائل فرانسوی یکی از این اقلام نظامی هستند.  

 

کد خبر : ۴۰۴۴۵۰