خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

اهمیت لیبی برای آمریکا مقطعی است/ قطع خطوط لجستیکی داعش با اروپا یکی از اهداف مبارزه در شهر «سرت»

حضور ایالات متحده در لیبی به بهانه کسب پرستیژ بین‌المللی است و در این مقطع یکی از چالش‌های اصلی رئیس‌جمهوری آمریکا، شهر سرت در شمال لیبی خواهد بود که داعش آنجا را به عنوان پایتخت جدید خود معرفی کرده بود.

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تحولات میدانی لیبی و نقش آمریکا در این کشور بیان کرد: در تحولات میدانی لیبی آنچه که باید مدنظر قرار گیرد، این است که ایالات متحده به عنوان مولف و بهره‌ور از موجودیت داعش برای گسترش حضور خود در نظام بین‌الملل استفاده می‌کند. به این معنا که پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی، استراتژی جدید ایالات متحده، تروریسم را به عنوان دشمن اصلی خود قلمداد کرد و از آنجا تحرک آمریکا از یک سناریوی جدید ژئو استراتژیک به پروژه‌ای فراملی تبدیل شد. به گونه‌ای که اگر به سخنان رئیس سازمان سیا در اواخر دهه ۹۰ میلادی نگاهی بیندازیم وی تروریسم را دشمن اصلی ایالات متحده خواند و از واقعه ۱۱ سپتامبر برای عملیاتی کردن نفوذ خود در تمامی کشورهای هدف استفاده کرد.

وی ادامه داد: از این منظر باید بگوییم که لیبی از این قاعده مستثنی نیست. این‌که امروز شاهد هستیم ایالات متحده در لیبی فعال شده و در مقابل داعش تا حدودی با ارتش این کشور هماهنگی و همکاری دارد به دلیل صحبت‌هایی است که اوباما چند وقت پیش در خصوص حوادث لیبی و کشته شدن سفیر آمریکا در این کشور داشت. به گونه‌ای که در حالت فعلی که انتخابات آمریکا پیش رو است، کلینتون که در آن زمان وزیر خارجه وقت دولت اوباما بود مورد اتهام‌زنی بسیار زیادی در خصوص کشته شدن سفیر کشورش در لیبی قرار گرفت. از این جهت می‌توانیم بگوییم که ورود به لیبی یک استراتژی از پیش تعیین شده است و برای ایالات متحده و به خصوص دموکرات‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد.

دلیل دیگری که می‌توان برای حضور ایالات متحده و به طور کلی مبارزه ارتش لیبی با تروریست‌های داعش در خاک این کشور مورد نظر قرار داد، این است که آنها درصدد هستند تا با تنگ کردن حلقه محاصره داعش در لیبی و حتی از بین بردن عناصر این گروهک تروریستی در بسیاری از استان‌های این کشور، حلقه لجستیکی تروریست‌ها به اتحادیه اروپا را قطع و نهایتاً مسدود کنند. چراکه تروریست‌ها خیلی راحت‌تر از آنچه ما می‌پنداریم می‌توانند از طریق لیبی به خاک اروپا نفوذ کرده و در آنجا اقدام به انجام عملیات‌های گسترده کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که سقوط قذافی برای آمریکا دستاورد بزرگی نداشته است، عنوان کرد: از جهتی دیگر باید بگوییم حضور ایالات متحده در لیبی به بهانه کسب پرستیژ بین‌المللی است و در این مقطع یکی از چالش های اصلی اوباما شهر سرت در شمال لیبی خواهد بود که داعش آنجا را به عنوان پایتخت جدید خود معرفی کرده بود. اگر به بازه زمانی سقوط معمر قذافی تاکنون نگاهی گذرا بیندازیم، می‌بینیم که سقوط قذافی تا حدودی برای غربی‌ها ارزش داشت. اما به طور کلی این موضوع و سناریوهای بعدی که شکست آمریکا در لیبی را نمایان می‌کند، هیچ آورده‌ای برای دولت اوباما نداشت. لذا واشنگتن سعی دارد تا افکار عمومی داخل آمریکا را و در بعد گسترده‌تر، جهان را متوجه حضور خود در لیبی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به داده‌های موجود میدانی در لیبی و با توجه به پیشروی‌هایی که چند روز گذشته در شهر سرت لیبی از سوی ارتش این کشور صورت گرفته است، می‌توانیم بگوییم که آمریکا درصدد مدیریت استراتژیک لیبی در صحنه بین‌المللی است و این کشور در آینده آمریکا می‌تواند جایگاه مهمی را داشته باشد. اما این موضوع به صورت بلندمدت صورت نخواهد گرفت چراکه اهمیت لیبی برای آمریکا به صورت مقطعی خواهد بود.

کد خبر : ۴۰۱۶۶۳