خبرگزاری کار ایران

وزارت خارجه هند:

دهلی‌نو از گفت‌و‌گو‌های مشروط با اسلام‌آباد استقبال می‌کند

مقام‌های وزارت خارجه هند اعلام کردند که دهلی‌نو آماده گفت‌و‌گو با پاکستان بوده و خواستار توقف حمایت این کشور از تروریست‌ها است.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «ویکاس سواروپ» سخنگوی وزارت خارجه هند گفت که این کشور از گفت‌و‌گو‌ها با پاکستان استقبال کرده اما خواستار پایان دادن حمایت اسلام‌آباد از سازمان‌های تروریستی است.

سواروپ در پاسخ به درخواست «سرتاج عزیز» مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور خارجه برای گفت‌و‌گو‌های دو طرف در رابطه با اوضاع کشمیر،‌ در صفحه توئیتر خود نوشت: «‌هند از گفت‌و‌گو‌ها در رابطه با مسائل روز و مرتبط در روابط هند و پاکستان استقبال می‌کند. در حال حاضر چنین مسائلی شامل توقف حمایت پاکستان از تروریسم بین مرزی،‌ نفوذ تروریست‌هایی چون «بهادر علی»، تحریک به خشونت و تروریسم در مرز دو کشور،‌ مقابله با تروریست‌های شناخته شده‌ای چون «حافظ سعید» و «سید صلاح‌الدین» و پیگیری‌های صادقانه در رابطه با دادگاه حمله‌های بمبئی و تحقیقات در رابطه با حمله‌های پاتانکوت در پاکستان می‌شود.»

روابط هند و پاکستان از سال ۱۹۴۷  میلادی و زمان تشکیل دو کشور، تا کنون محدود بوده است. هند به دنبال استقلال از بریتانیا، بر اساس معیار دین به هند و پاکستان مستقل تفکیک شد. هرچند معاهدات در این زمینه،‌ فضایی برای مقام‌های محلی برای انتخاب کشور مورد تمایلشان ایجاد کرد. به همین دلیل نیز فرمانداران کشمیر هند تصمیم گرفتند که به هند ملحق شوند. مناقشه‌ها در رابطه با کشمیر منجر به جنگ‌های گسترده و تنازع‌های نظامی محلی میان دو کشور شد.

تنش در روابط میان هند و پاکستان در ماه جولای،‌ به واسطه تنش‌ها در جامو و کشمیر،‌ تشدید شد. در اواخر ماه جولای، «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشمیر روزی به پاکستان ملحق خواهد شد. این سخنان موجب خشم مقام‌های دهلی‌نو شد.    

 

 

کد خبر : ۴۰۰۵۷۲