خبرگزاری کار ایران

ملازهی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

بیعت گرفتن از عناصر طالبان از فعالیت‌های کلیدی «حافظ سعیدخان» بود/ راهبرد کلی القاعده و داعش متفاوت است

به نظر می‌رسد با بیعتی که میان قسمتی از نیروهای داعش با سازمان تروریستی القاعده به وجود آمده است، بخشی از این تروریست‌ها از خاورمیانه به سمت افغانستان سرریز کنند و تکمیل کننده نیروهای حاضر در افغانستان به عنوان ولایت خراسان باشد.

«پیرمحمد ملازهی» کارشناس مسائل شبه قاره در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد کشته شدن رهبر گروه تروریستی داعش در افغانستان اظهار کرد: کشته شدن «حافظ سعید خان» رهبر گروه تروریستی داعش در افغانستان و پاکستان یکی از مسائل بسیار مهمی است که در چند روز گذشته مورد نظر تمامی افکار عمومی و به خصوص مفسران و تحلیل‌گران حوزه آسیای میانه قرار گرفت. حافظ سعید خان در سال ۲۰۱۵ به عنوان رهبر خلافت خراسان از سوی ابوبکر البغدای تعیین شد. شاید عده‌ای بر این باور باشند که وی نتوانسته است در طول این مدت فعالیت موثری در افغانستان و حوزه آسیای میانه صورت دهد اما واقعیت این است که یکی از اقدام‌های مهم وی این بود که تعداد زیادی از نیروهای طالبان توسط این شخص به سمت داعش گرایش پیدا کردند و حتی از آنها بیعت گرفته شد که عده‌ای آن را «بیعت اشرار» می‌نامند.

وی افزود: البته باید مدنظر داشت که علاوه بر طالبان بسیاری از افراطگرایان افغانستان در پشت این شخص حضور داشته و فعالیت می‌کردند. مساله‌ای که در این بین حائز اهمیت است، این خواهد بود که گروه‌هایی که به صورت چریکی در اقصی نقاط دنیا فعالیت می‌کنند، پس از مرگ رهبر خود اقدام به انتخاب جایگزین برای وی می‌کنند تا بتوانند خلاء رهبری و قدرت را بلافاصله پوشش دهند.

چند روز قبل اخباری ضد و نقیض از مرگ حافظ سعید خان در فضای مجازی توسط رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شد که عده‌ای در همان ابتدا بر این عقیده بودند که چنین اخباری صحت ندارد. اما پس از چند روز شاهد بودیم که پنتاگون خبر مرگ وی را تایید کرد. باید دانست زمانی که پنتاگون خبر را تایید می‌کند، در حقیقت تایید‌ اصلی مرگ  افرادی مانند حافظ سعیدخان یا ملاعمر توسط سرویس اطلاعاتی پاکستان صورت می‌گیرد و پس از آن پنتاگون تأییدیه‌ نهایی را با هدف برد تبلیغاتی ارائه می‌کند. چرا که سرویس اطلاعاتی پاکستان در منطقه افغانستان و به طور کلی آسیای مرکزی اشراف خوبی دارد و سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای دیگر نمی‌توانند چنین رصد و اشرافی را داشته باشند. به گونه‌ای که اکثر منابع حاضر در این منطقه تماماً بومی هستند.

این تحلیلگر مسائل آسیای میانه با تاکید بر این موضوع که راهبرد کلی سازمان القاعده و داعش با یکدیگر تفاوت بسیار زیادی دارد، گفت:  به هر حال کشته شدن حافظ سعیدخان به عنوان منشأ و شاهرگ اصلی داعش در آسیای میانه ضربه بزرگی به این گروهک تروریستی در این منطقه خواهد بود اما باید دانست که بین داعش و القاعده بر سر نحوه اعلام خلافت تفاوت‌هایی وجود دارد. شخصیت ایمن الظواهری به عنوان رهبر القاعده و همچنین تجربه این گروهک تروریستی کمک کرده تا آنها بتوانند نسبت به جنبش‌های تروریستی دیگر در منطقه تحرکات بیشتری داشته باشند. لذا با توجه به وضعیت فعلی، اگر کشورهایی مانند روسیه، سوریه، ایران و سایر دولت‌های درگیر در پرونده عراق و سوریه بتوانند از حیث سیاسی به راهکاری مناسب دست یابند، به صورت نسبی می‌توان سرایت داعش و تقویت آن در آسیای میانه را تا حدودی کنترل کرد.

وی در پایان یادآور شد: باید مدنظر داشت که حتی اگر داعش را از عراق و سوریه اخراج و ریشه‌کن کنیم، معادله پایه‌گذاران داعش در غرب آسیا به این زودی‌ها قابلیت برچیده شدن ندارند. از این رو شاهد فدرالی شدن ساختار قدرت در دو کشور مذکور خواهیم بود. لذا به نظر می‌رسد با بیعتی که میان قسمتی از نیروهای داعش با سازمان تروریستی القاعده به وجود آمده، بخشی از این تروریست‌ها از خاورمیانه به سمت افغانستان سرریز کنند و تکمیل کننده نیروهای حاضر در افغانستان به عنوان ولایت خراسان باشد.

 

کد خبر : ۴۰۰۳۳۴