خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

روابط مسکو و کی‌یف در حالت تنش دوره‌ای موقت است/ روسیه الحاق کریمه را تثبیت حاکمیت خود می‌داند

وضعیت فعلی میان روسیه و اوکراین تنها یک تنش دوره‌ای موقت ارزیابی می‌شود و به نظر نمی‌رسد که اقدام نظامی همانند فراز و فرودهای انقلاب اوکراین در سال ۲۰۱۴ و به هم‌ریختگی امنیتی در شرق این کشور مجدداً نمایان شود.

«حسن بهشتی‌پور» تحلیلگر مسائل روسیه با تاکید بر این‌که مناقشه اوکراین و روسیه از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون دچار فراز و فرودهای زیادی بوده است، عنوان کرد: ماجرای تنش میان روسیه و اوکراین از سال ۲۰۱۴ و زمانی که شبه‌جزیره کریمه توسط روسیه به خاک این کشور ادغام شد، کلید خورد. در آنجا بود که روس‌ها این عمل خود را تثبیت حاکمیت مسکو نامیدند. باید توجه داشته باشیم که این جزیره در سال ۱۷۸۱ از دولت عثمانی جدا و به خاک شوروی ادغام شد و در سال ۱۹۵۴ در زمان خروشچف در اختیار اوکراین قرار گرفت و مجدداً در سال ۲۰۱۴ میلادی، به دنبال همه‌پرسی که صورت گرفت، به خاک روسیه ادغام شد که دومای روسیه هم در این بین نقش تعیین کننده‌ای ایفا کرد. تنها یک بندر به نام «سواستوپل» از اوکراین به روسیه تعلق گرفت که آن هم به مدت ۲۰ سال به اجاره کنفدراسیون روسیه در آمد که البته این بند هم بخشی از خاک کریمه محسوب می‌شد و قرار بود که در سال ۲۰۱۷ اجاره این موقعیت جغرافیایی به اتمام برسد.

وی ادامه داد: بحثی که در این بین و به خصوص در سال ۱۹۵۴ می‌بایست مدنظر قرار گیرد این است که توافق شوروی و تحویل شبیه جزیره کریمه به اوکراین یک توافق همه‌گیر نبود. لذا اگر قرار بر این باشد که با یک همه‌پرسی خاک یک کشور به کشور دیگر الحاق شود، می‌بایست در خصوص چچن و داغستان و جدا شدن آنها از خاک روسیه هم همه‌پرسی صورت بگیرد که به صورت طبیعی این موضوع توسط روسیه اجرا نخواهد شد.

 در خصوص درگیری‌هایی که از چند روز پیش میان مقام‌های مسکو و کی‌یف صورت گرفت، حدس و گمان‌های بسیار زیادی وجود دارد و اخبار متناقضی در این بین مخابره می‌شود. به صورت شکلی گفته شده است که یک تیم تروریستی از سوی سرویس اطلاعاتی روسیه در شبه‌جزیره کریمه دستگیر شده است که پس از بازرسی‌ها و بازجویی‌های ابتدایی مشخص شد که این تیم از خاک اوکراین وارد این جزیره شده است. چراکه قصد انجام عملیات تروریستی داشته و به صورت طبیعی مقام‌های اوکراین این اتهام را رد کردند. اما مسئله دیگر این است که آیا روس‌ها درصدد هستند تا پس از عادی‌سازی روابط با ترکیه به صورت جدی وارد پرونده اوکراین شوند یا خیر؟ به طوری که اخیرا اخباری مبنی بر استقرار سامانه دفاعی اس-۴۰۰ در جزیره کریمه توسط روسیه منتشر شده و به صورت آشکار این یک مدل از تقابل میان دو کشور را نمایان می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که آیا منازعه میان اوکراین و روسیه به بالاتر از این حد خواهد رسید یا خیر، گفت: باید مدنظر داشته باشیم که اوکراین و ساختار نظامی این کشور توانایی مقابله با مسکو را نخواهد داشت و از طرف دیگر کی‌یف در محور انرژی و محورهای اقتصادی به روسیه نیازمند است. لذا می‌توانیم بگوییم که وضعیت فعلی میان روسیه و اوکراین تنها یک تنش دوره‌ای موقت ارزیابی می‌شود و به نظر نمی‌رسد که اقدام نظامی همانند فراز و فرودهای انقلاب اوکراین در سال ۲۰۱۴ و به هم‌ریختگی امنیتی در شرق این کشور مجدداً نمایان شود.

کد خبر : ۴۰۰۳۲۹