خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف لغو مصونیت رییس پارلمان عراق، انحراف افکار عمومی از جزئیات پاک‌سازی موصل است

غربی‌ها با حضور نیروهای حشد الشعبی در عملیات آزادسازی موصل مخالف هستند و می‌دانند که اگر این نیروها به عنوان عمل کننده میدانی در موصل اقدام کنند، چیزی برای سهم‌خواهی آنها در میدان سیاسی و عملیاتی عراق باقی نخواهند ماند.

«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر این‌که پروژه لغو مصونیت رئیس پارلمان عراق در راستای انحراف افکار عمومی از اهمیت پاک‌سازی موصل قلمداد می‌شود،تصریح کرد: مساله لغو مصونیت «سلیم الجبوری» و معاونان وی توسط نمایندگان پارلمان عراق، در حقیقت سناریویی بود برای انحراف در بحث آزادسازی موصل. به گونه‌ای که در حالت فعلی و پس از آن که وزیر دفاع آمریکا در عراق حضور پیدا کرد، بحث آزادسازی موصل مدنظر قرار گرفت و قرار شد موصل تا آخر سال جاری میلادی پاک‌سازی شود. آمریکایی‌ها به دنبال این هستند تا به مردم عراق این خبر را مخابره کنند که آنها در مبارزه با داعش در خاک عراق مصمم و جدی هستند چرا که تهدیدها نه تنها در غرب آسیا بلکه در خاک آمریکا و قاره سبز نیز وجود دارد. لذا حضور غربی‌ها در عراق از این جهت برای مبارزه با تروریسم تا حدود زیادی توجیه خواهد شد.

وی ادامه داد: مساله اصلی که می‌بایست در خصوص به هم ریختگی در پارلمان عراق به خصوص به وجود آ‌مدن هجمه‌های زیاد علیه رئیس پارلمان این کشور مورد نظر قرار گیرد، این است که پس از پاک‌سازی فلوجه یک هماهنگی بین ژنرال «خالد العبیدی» وزیر دفاع عراق و «هادی العامری» فرمانده سپاه بدر عراق به وجود آمد و قرار بر این شد که نیروهای بسیج مردمی در پاک‌سازی عراق نقش داشته باشند. در این جا بود که یک تضاد تاکتیکی میان نظریات و سیاست‌های غربی‌ها در خصوص پاک‌سازی موصل و مواضع نیروهای بومی عراق و حاکمیت این کشور به وجود آمد.

آمریکایی‌ها در صدد هستند تا بتوانند با پاک‌سازی موصل هجم زیادی از تروریست‌ها را کاهش دهند. اما باید دانست این پاک‌سازی می‌تواند منجر به سرریز شدن تروریست‌ها از عراق به سوریه شود. لذا به صورت علنی غربی‌ها با حضور نیروهای حشد الشعبی در عملیات آزادسازی موصل مخالف هستند و می‌دانند که اگر این نیروها به عنوان عمل کننده میدانی در موصل اقدام کنند، چیزی برای سهم‌خواهی آنها در میدان سیاسی و عملیاتی عراق باقی نخواهند ماند. لذا برای اینکه بتوانند مانع چنین مساله‌ای شوند، طرح استیضاح وزیر دفاع عراق را کلید زدند. دلیل اصلی این استیضاح این بود که تمرکز ژنرال عُبیدی از پا‌ک‌سازی موصل به سمت استیضاح رفته تا علاوه بر آن بتوانند خط فکری تخریبی در عراق القاء کنند. استیضاح نهایتاً موجب شد تا وزیر دفاع عراق اقدام به موضع‌گیری علیه رئیس پارلمان این کشور کرده و وی را به فساد مالی و اداری متهم کند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در پایان با اشاره به این موضوع که استیضاح سلیم الجبوری می‌تواند تحریک اهل تسنن را به دنبال داشته باشد، گفت: از منظری دیگر، لغو مصونیت پارلمانی الجبوری به نوعی تحریک اهل سنت به خصوص اقلیت حاکم بر پارلمان عراق است. لذا برای پاسخ دادن به بحث فساد الجبوری که توسط وزیر دفاع کلید زده شد، احزاب داخلی پارلمان با خط‌دهی غربی‌ها و حتی کشورهای منطقه، اقدام به کلید زدن موج جدیدی از اعتراض‌های سیاسی کردند تا بتوانند با فشار بر الجبوری افکار عمومی را از بحث اصلی که موضوع پاک‌سازی موصل و همچنین طرح اصلاحات سیاسی حیدرالعبادی بود، منحرف کنند. بنابراین باید بگوییم لغو مصونیت پارلمانی سلیم الجبوری به نوعی ایجاد انحراف در هدایت افکار عمومی در عراق از سمت غربی‌ها محسوب می‌شود که به نوعی آنها در صدد هستند تا یک خط فکری جدیدی را قبل از پاک‌سازی موصل به راه بیاندازند.

کد خبر : ۳۹۹۵۵۷