خبرگزاری کار ایران

مخالفت ژاپن با نصب رادار‌های چین در نزدیکی آب‌های مورد مناقشه

ژاپن با نصب واحد‌های راداری چین نزدیک آب‌های مورد مناقشه مخالفت کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، سخنگوی وزارت امور خارجه ژاپن امروز - یکشنبه – اعلام کرد که این کشور با ثبت دادخواستی نسبت به نصب تجهیزات رادار‌های چین در سکوهای اکتشاف گازی در نزدیکی آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی اعتراض کرد.

ژاپن نگران آن است که این رادار‌ها که معمولا در کشتی‌های گشتی مورد استفاده قرار گرفته و لزوما در توسعه میدان‌های گازی استفاده ندارد،‌ نشانه تمایل چین به استفاده از میدان‌های گازی در آب‌های مورد مناقشه این کشور به عنوان پایگاه های نظامی باشد.

بر اساس اعلام این سخنگو،‌ ژاپن در اواخر ماه ژوئن این رادارها را کشف کرده است و در روز جمعه دادخواست اعتراض خود را از طریق سفارت خود در چین به ثبت رسانده است. این کشور در این دادخواست،‌ خواستار توضیحات در رابطه با اهداف این ساخت و ساز ها شده است.

ژاپن به طور مکرر،‌ از چین خواسته است تا ساخت و سازها در رابطه با اکتشاف نفت و گاز در دریای چین جنوبی را متوقف کند. این کشور چین را متهم کرده که به رغم توافق‌های سال ۲۰۰۸ میلادی برای ادامه همکاری‌ها در رابطه با توسعه منابع در منطقه، جایی که هیچ مرز رسمی میان دو کشور ترسیم نشده،‌ اقدام به توسعه منابع کرده است.

روز شنبه،‌ ژاپن در پی حضور کشتی‌های گشتی و ماهی‌گیری چینی در مناطقی که توکیو آن‌ها را آب‌های  تحت مالکیت خود در دریای شرق چین خوانده است، اعتراض رسمی خود را به پکن اعلام کرد.    

آخرین اعتراض‌ها،‌ تنش‌های طرفین در رابطه با حق مالکیت سرزمینی میان دو همسایه آسیایی را افزایش داده است. این تنش‌ها کمتر از یک ماه پس از آن که دادگاهی در لاهه رای به عدم حق مالکیت چین در آب‌های شرقی دریای چین داد، تشدید شده است.

 

کد خبر : ۳۹۸۱۳۴