خبرگزاری کار ایران

با هدف رایزنی درباره استرداد گولن؛

یک هیات آمریکایی در چند روز آینده به ترکیه سفر می‌کند

نمایندگان آمریکا قرار است در چند روز آینده در دیداری از ترکیه،‌ مساله استرداد روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا به آنکارا را به بحث و گفت‌و‌گو بگذارند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک،‌ منبعی آگاه در وزارت امور دادگستری ترکیه گفت که قرار است وزارت دادگستری آمریکا با فرستادن هیاتی در چند روز آینده به ترکیه مسئله بازگرداندن «فتح الله گولن» روحانی منتقد دولت ترکیه که در ایالت «پنسیلوانیا» در آمریکا ساکن است را به بحث بگذارند.

آنکارا بر این باور است که گولن به دنبال براندازی دولت فعلی بوده و با کودتای نافرجام ۱۵ جولای در این کشور مرتبط است.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری آناتولی گفت که طرف آمریکایی خواستار آغاز این مذاکرات شده و نامه‌ای به وزارت دادگستری ترکیه فرستاده است.

در تاریخ ۱۵جولای،‌ مقام‌های ترک اعلام کردند که کودتایی در این کشور اتفاق افتاده است. بیش از ۱۳ هزار نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند. حدود ۲۵۰ نفر نیز در این کودتا کشته شده‌اند.

آنکارا،‌ گولن و پیروان وی را به ایفای نقش کلیدی در کودتا متهم کرده است.

ترکیه به طور مکرر، از آمریکا خواسته است تا گولن را بازگرداند. سازمان هوادار فتح الله گولن که از حامیان وی تشکیل شده است، از سوی آنکارا به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی شده است. در سال ۲۰۱۴،‌ ترکیه تحقیقاتی را در مورد فعالیت‌های این گروه ترتیب داد که در آن اعلام شده بود که این گروه به دنبال سرنگونی دولت است.

گولن که از سال ۱۹۹۹ میلادی در ایالت پنسیلوانیا زندگی می‌کند، منکر هر‌گونه ارتباطی با کودتای نافرجام در تاریخ ۱۵جولای در ترکیه شده است.    

 

کد خبر : ۳۹۸۰۸۲