خبرگزاری کار ایران

کره‌شمالی سفر سوزان رایس به چین را محکوم کرد

مقام‌های کره‌شمالی اعلام کردند که دیدار اخیر مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا از چین احمقانه و بدخواهانه است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره‌شمالی،‌ مقام‌های کره‌شمالی،‌ دیدار اخیر «سوزان رایس»، مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا در امور امنیت ملی از چین را «احمقانه و بدخواهانه» خوانده و اعلام کردند: «دیدار اخیر رایس از چین احمقانه و بدخواهانه بود. چین به واسطه دخالت‌های آمریکا در اموری چون مناقشه‌های دریای چین جنوبی و به کارگیری سیستم‌های تاد از سوی کره‌جنوبی،‌ خشمگین است و آمریکا در تلاش است تا این عصبانیت را فروکش کند. »

گزارش شده که کاخ سفید در بیانیه‌ای از سوی سخنگوی شورای امنیت ملی این کشور اعلام کرده که همکاری‌های دوجانبه در بالاترین سطح خود قرار دارد.

بنا بر اعلام خبرگزاری رسمی کره‌شمالی،‌ این بیانیه هدفی جز آرام کردن چین که روابطش با آمریکا اخیرا،‌ به واسطه دخالت‌های این کشور در مناقشه‌های دریای چین جنوبی و به‌کارگیری سیستم‌های تاد در کره‌جنوبی پرتنش شده است،‌ ندارد.

به نظر می‌رسد که این یک استراتژی غیر قابل تغییر آمریکا برای کنترل قدرت‌های بزرگ آسیا و اقیانوسیه مانند چین است. بر خلاف بیانیه‌های آمریکا، چین تا به حال به طور مکرر موضع خود را نسبت به مناقشه‌های دریای چین جنوبی و به‌کارگیری سیستم تاد اعلام کرده است و به آمریکا نسبت به تمایل به پیدا کردن هژمونی منطقه‌ای هشدار داده است و در تلاش است تا تنش‌های نظامی در منطقه را افزایش داده و موضع خود را در قبال پاسخ قاطع به آمریکا شفاف کند.  

 

کد خبر : ۳۹۵۹۳۹