خبرگزاری کار ایران

وخشیته در گفت‌وگو با ایلنا:

اطلاق «عملیات بشردوستانه» به پاک‌سازی حلب نشانه اصرار مسکو برای ورود ائتلاف به این پرونده است

روسیه در صدد است به گونه‌ای مشارکت ایالات متحده و سازمان ملل را نیز با خود همراه کرده و از فشارهای عربستان و دیگر کشورهای حمایت کننده داعش پس از سرکوب نیروهای تروریستی مستقر در حلب بکاهد.

«احمد وخشیته» سردبیر دیدبان روسیه در تشریح طرح عملیات مشترک ارتش روسیه و سوریه برای پاک‌سازی شهر حلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: پاک‌سازی شهر حلب و حمله به مواضع تروریست‌ها یکی از پرونده‌هایی بود که از چند ماه قبل در دستور کار ارتش روسیه قرار داشت اما با توجه به سخنان چند روز پیش «سرگئی شویگو» وزیر دفاع فدراسیون روسیه این موضوع ابعاد عملیاتی و اجرایی به خود گرفت. در محور میدانی قرار بر این شده است که سه معبر برای خروج غیرنظامیان طراحی شده و یک خروجی نیز برای تسلیم نیروهایی که قصد زمین گذاشتن سلاح خود را دارند و خواهان عفو عمومی دولت سوریه هستند، تعبیه شده است.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در این بین وجود دارد، این است که نامگذاری این عملیات تحت عنوان«عملیات بشردوستانه» به این دلیل است که یک وجهه بین‌المللی به آن داده شود. اگر بخواهیم از نگاهی دیگر این موضوع را واکاوی کنیم، باید بگوییم که روسیه در صدد است تا با انتخاب این عنوان برای عملیات پا‌کسازی شهر حلب به گونه‌ای مشارکت ایالات متحده و سازمان ملل را نیز با خود همراه کند و از فشارهای عربستان و دیگر کشورهای حمایت کننده داعش پس از سرکوب نیروهای تروریستی مستقر در حلب بکاهد. به این ترتیب، پس از اتمام عملیات، موضع‌گیری سازمان ملل و کشورهای دیگر نسبت به عملکرد و نوع عملیات مبنی بر اینکه جان غیر نظامیان توسط حملات روسیه و ارتش سوریه به خطر افتاده تاحدود زیادی از بین می‌رود. البته اظهارات «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که در خلال نشست ژنو در قالب کنفرانس خبری صورت گرفته بود، گویای این بحث است که سازمان ملل در کمک‌رسانی به غیر نظامیان تاکید و نظارت خواهد داشت.

بدون شک آمریکا و روسیه در برخی از موضوع‌ها با یکدیگر اختلاف دارند و حتی رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند اما به هر حال این دو قطب هژمون در بسیاری از مباحث و موضوع‌ها با یکدیگر منافع مشترک دارند به ویژه آن‌که به تازگی رهبران این دو کشور اعلام کردند بیشترین حد همکاری‌ها برای حل بحران سوریه را به کار خواهند بست. از سمت دیگر اسرائیل و روسیه دارای منافع مشترک با یکدیگر هستند و همکاری‌های استراتژیک مهمی با یکدیگر دارند؛ همین وضعیت در مورد رابطه واشنگتن و تل‌آویو نیز صدق می‌کند. به عبارتی دیگر می‌توانیم بگوییم اسرائیل یک رابط میان روسیه و آمریکا تلقی می‌شود به خصوص در شرایطی که روابط کاخ سفید و کرملین با سردی رو‌به‌رو است؛ در این همین رابطه حجم ملاقات و تماس‌هایی که میان روسیه و اسرائیل در این مدت و به خصوص پس از علنی شدن ورود روس‌ها به پرونده سوریه صورت گرفته است، گویای رابطه و ارتباط میان دو طرف است.

این کارشناس مسائل روسیه در ادامه اشاره کرد: یکی از سناریوها پس از پاک‌سازی حلب و به طور کلی سوریه بازگشت نیروهای افراط‌گرا به آسیای مرکزی و جنوب روسیه است و این موضوع را بدون شک می توان خط قرمز کرملین‌نشینان دانست؛ چرا که این نیروها اکنون تجربه نبرد پیدا کرده و به صورت تشکیلاتی و سازماندهی شده در آمده‌اند. لذا به نظر می‌رسد باید طرفین مقابله با داعش، محلی را برای انتقال این گروه‌های تروریستی فراهم کنند که شاید بتوان گفت افغانستان محل مناسب‌تری برای ائتلاف ضد داعش است و می‌توان آنها را با رویارویی با طالبان مواجه و دچار فرسایش کرد.

وی در پایان گفت: در اینجاست که ارتباط روسیه و آمریکا در آسیای میانه برای مقابله با داعش تا حدود زیادی نمایان می‌شود. بنابراین احتمال دارد که یکی از اهداف رو‌س‌ها پس از عملیات حلب و در صورت تقویت داعش در آسیای مرکزی، روبه‌رو کردن طالبان با داعش در این جغرافیای پر تنش باشد. ممکن است پس از عملیات حلب شاهد یک آرامش نسبی در سوریه باشیم اما امکان دارد به موازات آن نظاره‌گر به وجود آمدن جنگ فرقه‌ای میان داعش و طالبان در افغانستان و آسیای میانه باشیم.

کد خبر : ۳۹۵۵۳۳