خبرگزاری کار ایران

مدیر مسئول روزنامه الوفاق در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان خواستار اعدام شیخ عیسی قاسم است اما افکار عمومی بحرین این سناریو را همراهی نمی‌کند

پس از اعلام خبر لغو تابعیت روحانی برجسته شیعه بحرین، مساله تبعید وی به انگلستان مدنظر قرار گرفت که پس از مدتی این سناریو هم مردود اعلام شد.

«مصیب نعیمی» مدیر مسئول روزنامه الوفاق با اشاره به جلسه محاکمه شیخ عیسی قاسم روحانی بحرینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: ترفندهای رژیم آل‌خلیفه در بحرین برای تضعیف حرکت مردمی یا خواسته‌های جمعی و انحراف واقعیت‌ها موضوعی است که از سالیان قبل در دستور عملکرد این رژیم قرار گرفته است. به گونه‌ای که از پنج سال گذشته مردم بحرین خواستار اصلاحات در رژیم حاکمیتی این کشور شده بودند. بعضاً شهروندان بحرین تاریخ حضور خود و اجدادشان بیش از حاکمان فعلی بحرین است اما متاسفانه نظاره‌گر هستیم که آل‌خلیفه مردم این کشور را متهم  به پیروی از طایفه‌گرایی و فرقه‌گرایی می‌کند.

وی افزود: استفاده از نیروهای نظامی به خصوص نیروهای آل سعود در بحرین و تهدید مردم بحرین به اخراج یا تبعید از جمله مواردی است که در چند سال اخیر نظاره‌گر آن بودیم. حکومت بحرین به خوبی فهمیده است که می‌بایست چهره‌های شاخص که از سوی مردم مورد اعتماد هستند را هدف قرارداد که شیخ عیسی قاسم یکی از این شخصیت‌های برجسته به حساب می‌آید.

اگر سخنرانی‌های شیخ عیسی قاسم را به صورت دقیق مرور کنیم, می‌فهمیم که تنها درخواست وی و جمعیت همراهش اصلاح امور در بحرین بوده است. اما با توجه به رویکرد و سیاست‌های بحرین که تا حدود زیادی تحت تاثیر تحرکات عربستان قرار دارد خلاف این موضوع به اطلاع افکار عمومی داخل و خارج از بحرین رسانده شده است. البته باید در نظر داشته باشیم که نسل دوم مرتبط با پادشاهی بحرین تا حدود زیادی نگاهی متفاوت‌تر از حاکمیت فعلی دارند اما بخش دیگر حاکمیت بحرین که ریشه در سرویس‌های اطلاعاتی و نیروهای امنیتی دارند، دقیقاً در راستای سرکوب مخالفان قدم برمی‌دارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این‌که محاکمه شیخ عیسی قاسم بهانه‌ای برای نادیده گرفتن واقعیت در خصوص این روحانی بحرینی است، عنوان کرد: دولت حاکم بر بحرین به جای اینکه افکار عمومی این کشور را مورد بررسی و بهبود قرار دهد اقدام به محاکمه فردی کرده است که تابعیت و ملیت آن کاملاً مشخص است و هیچ شبهه‌ای در آن وجود ندارد. مگر آنکه آل‌خلیفه بخواهند از این پرونده و محاکمه شیخ عیسی قاسم به لحاظ تبلیغاتی بهره‌برداری کنند.

وی ادامه داد: حُکام بحرین نگران واکنش خطرناک مردم در منامه هستند. روش عربستان همانطور که در پرونده شیخ نمر مشاهده شد، روشی مشابه با داعش است یعنی حرف اول و آخر را اعدام می‌زند. لذا خلاف پرونده شیخ نمر احتمال این‌که شیخ عیسی قاسم اعدام شود، بسیار پایین است اما بهره‌برداری تبلیغاتی و رسانه‌ای این موضوع یکی از اهداف رژیم حاکم بر بحرین به شمار می‌رود. مردم بحرین تا حدود زیادی صبر خواهند کرد که این صبر به دلیل حضور علما و چهره‌های برجسته مذهبی در این کشور به شمار می‌رود.

نعیمی در پایان خاطرنشان کرد: پاسخ این‌که آیا بحرین شیخ عیسی قاسم را به اعدام محکوم می‌کند یا خیر به احتمال بسیار زیاد, منفی است چراکه آنها با برگزاری دادگاه‌های تشریفاتی در صدد هستند تا در ابتدا لغو تابعیت عیسی قاسم را به عنوان یک خبر با برد جهانی مخابره کنند و در ادامه بتوانند افکار عمومی را به سمت خود جلب کنند. خواست عربستان اعدام عیسی قاسم است اما فضای داخلی بحرین این سناریو را همراهی نمی‌کند. حتی پس از اعلام خبر لغو تابعیت وی، مساله تبعید او به انگلستان مدنظر قرار گرفت که پس از مدتی این سناریو هم مردود اعلام شد. لذا به طور کلی احتمال خیزش از سوی گروه‌های مردمی در داخل بحرین وجود دارد که تنها محرک آن می‌تواند تصمیم‌های بدون مبنای ریاض و منامه باشد.

کد خبر : ۳۹۵۲۴۴