خبرگزاری کار ایران

پیروز ایزدی در گفت‌وگو با ایلنا:

فشار افکار عمومی مانع ورود فرانسه به عراق و سوریه شد/ اشتباه سارکوزی در پرونده لیبی نباید تکرار شود

فرانسه و سوسیالیست‌های حاکم بر پاریس برای مبارزه با داعش و تروریست‌ها در خاک فرانسه با چالش‌های امنیتی روبه‌رو هستند و از طرف دیگر، افکار عمومی، دولت را برای ورود نظامی به سوریه و عراق همراهی نمی‌کنند.

«پیروز ایزدی» کارشناس مسائل فرانسه با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی بر عدم اعزام نظامیان این کشور به عراق و سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: موضوع اعزام و حضور نظامیان فرانسه در عراق و سوریه مساله‌ای است که چندین ماه است توسط دولت «فرانسوا اولاند» مورد بررسی قرار گفته است اما نهایتاً رئیس‌جمهور فرانسه به این نتیجه رسید که نباید نظامیان کشورش را به زمین بازی عراق و سوریه اعزام کند.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که از یک سو فرانسه و سوسیالیست‌های حاکم بر پاریس برای مبارزه با داعش و تروریست‌ها در خاک فرانسه با چالش‌های امنیتی روبه‌رو هستند و از سمت دیگر افکار عمومی، دولت اولاند را برای ورود نظامی به سوریه و عراق همراهی نمی‌کند. شهروندان فرانسه خواهان این نیستند که فرزندان یا همسران آنها مجدداً همانند پرونده لیبی مورد تهدید قرار بگیرند. به این دلیل، آنها خواهان ورود نظامیان کشورشان به سوریه و عراق نیستند و همین موضوع تا حدودی بر تصمیم اولاند اثرگذار بوده است. لذا اظهارات اولاند تا حدی در راستای برون‌رفت از فشار افکار عمومی فرانسه به شمار می‌رود.

مساله دیگر، منتقدان و مخالفان دولت اولاند هستند که انتقادات زیادی را به وی وارد کرده‌اند. باید این موضوع را مد نظر داشت که احزاب راستگرای افراطی در اروپا و فرانسه یک نگاه به درون دارند. به عبارتی دیگر، این طیف معتقد هستند که باید هرگونه هزینه در خارج از کشور متوقف شود و تمامی این هزینه‌ها باید در داخل مصرف شود. یعنی اگر قرار است نظامیان این کشور با اعزام به عراق و سوریه به تامین و تقویت امنیت فرانسه کمک کنند، باید این هزینه در داخل خرج شود و در محیط فرانسه این امر منجر به تقویت بنیه امنیتی و نظامی کشور شود.

این پژوهشگر حوزه اروپا در پایان با تاکید بر این‌که در زمان حمله فرانسه به لیبی چنین انتقاداتی از سوی افکار عمومی و مخالفان به سارکوزی وارد شد، عنوان کرد: در زمان سارکوزی هم چنین حالتی وجود داشت و افکار عمومی علیه وی دست به تحرکاتی زدند تا مخالفت خود را با حضور نظامیان فرانسه در لیبی نشان دهند. اما باید در نظر داشته باشیم که حتی اگر فشارهای متحدان و شرکاء استراتژیک فرانسه بر اولاند افزایش پیدا کند، باز هم وی اقدام به ورود و اعزام نیرو به عراق و سوریه نخواهد کرد چراکه فرانسوا اولاند و به طور کلی دولت فرانسه در وضعیت فعلی و حتی اگر احزابی مانند جمهوریخواهان راضی به ورود به کارزار نبرد با داعش شوند، چنین ریسکی را نخواهد کرد.

کد خبر : ۳۹۳۴۲۵