خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

دلیل انفجارهای عراق، آزادسازی یک‌چهارم اراضی اشغال‌شده است/ احتمال عملیات مجدد در اروپا

شکست داعش در فلوجه و موصل موجب شد تا این گروهک سناریوی بمب‌گذاری علیه غیر نظامیان را کلید بزند.

«قاسم محبعلی» مدیر کل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه با اشاره به آزادسازی یک چهارم اراضی تحت اشغال گروهک تروریستی داعش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بخش اعظم موضوع از دست‌دادن یک‌چهارم خاک قلمرو داعش به روان‌شناسی این گروهک تروریستی برمی‌گردد. به گونه‌ای که پس از آن که ضربه‌های بسیار مهلکی در زمین بازی فلوجه و سپس بخشی از موصل به عناصر این گروهک وارد شد تا حدود زیادی اراضی تحت اشغال داعش از دست آن‌ها خارج شد که آمار‌ها نشان‌دهنده این است که در حالت فعلی یک ‌چهارم از این خاک از دست تروریست‌ها بیرون کشیده شده است.

وی ادامه داد: از این رو سناریویی که پس از فلوجه و موصل توسط داعش کلید زده شد، یک سناریوی خشونت‌آمیز بر پایه انجام عملیات‌های انتحاری و بمب‌گذاری علیه غیر نظامیان سوریه و عراق است که البته عده‌ای از تحلیل‌گران بر این عقیده‌اند که دامنه عملیات‌ها مجدداً به اروپا کشیده خواهد شد. به صورتی که در هفته پیش، انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در عراق چیزی حدود ۳۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشت که می‌توانیم بگوییم یکی از بزرگ‌ترین بمب‌گذاری‌های سالیان اخیر در خاک عراق بوده است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در بررسی علل عملیاتی شدن سناریوی جدید داعش گفت: با توجه به داده‌های میدانی، داعش در حالت فعلی به دلیل این‌که نتوانسته است خلافت مورد نظر خود را که قرار بود جهانی باشد به نتیجه برساند، اقدام به بالا بردن سطح خشونت‌ها در منطقه کرده است که عراق و سوریه در صدر این فهرست قرار دارد. از این منظر می‌توان گفت علاوه بر هدف قرار دادن غیر نظامیان، محیط‌های اقتصادی هم در بخش دیگری از این سناریو قرار دارد تا علاوه بر گرفتن تلفات بیشتر بتوانند افکار عمومی داخل عراق و سوریه را به سمت خود جلب کنند و به نوعی دنبال‌روی افزایش خشونت‌ها در این دو کشور باشند.

وی افزود: مسئله دیگر این است که یکی از ابعاد اقدام‌های تروریست‌ها در عراق این است که بتوانند علاوه بر افکار عمومی؛ ساختار امنیتی و نظامی این کشور را در عمق خاک عراق یعنی بغداد مشغول خود کنند تا تمرکز ارتش، پلیس و حتی نیروهای بسیج مردمی عراق از اراضی تحت اشغال داعش به پایتخت این کشور معطوف شود.

اولیت‌بندی روشنی برای اقدام‌های داعش وجود ندارد. یعنی نمی‌توانیم بگوییم که چه زمانی عناصر این گروهک تروریستی در اروپا دست به انجام اقدام‌های خرابکارانه خواهند زد و به صورت واضح مکان و زمان آن مشخص نیست. لذا باید به این نکته توجه کرد که بر اساس تفکر و ایدئولوژی داعش هر قوم و مذهب و همچنین هر جغرافیای موجود در سطح کره زمین مستحق کیفر هستند. چراکه از سیاست‌ها و اعتقادات آنها پیروی نمی‌کنند.

محبعلی در پایان بیان کرد: موضوع دیگر این است که داعش حتی به حامیان خود فرصت نفس کشیدن نخواهد داد. به طوری که ترکیه و عربستان و سایر کشورهایی که اقدام به حمایت از این گروهک می‌کنند، مورد هدف قرار گرفتند. به عنوان مثال در هفته‌های گذشته شاهد رخ دادن انفجار در فرودگاه استانبول بودیم که یک تهدید آشکار به سمت دولت ترکیه روانه شد. به همین دلیل، تمامی ادیان و نقطه به نقطه دنیا می‌تواند مورد حمله واقع شود و دلیل اصلی این‌که داعش در صدد است تا در خاک قاره اروپا مجدداً اقدام به عملیاتی کردن اقدام‌های خود کند، برد بلند رسانه‌ای و همچنین هدایت افکار عمومی قاره سبز در حالت فعلی به سمت خود است.

کد خبر : ۳۸۹۳۳۴