خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترور مدرن، سناریوی انفجارهای اخیر داعش در عراق، ترکیه و عربستان/ نیروهای امنیتی خاورمیانه با چالش روبه‌رو هستند

سلسله انفجارهای چند روز گذشته حکایت از طرح سناریوی ترور دسته‌جمعی در منطقه دارد که به آن «ترور مدرن» گفته می‌شود.

«احمد بخشایشی اردستانی» تحلیلگر مسائل منطقه‌ در توصیف اهداف انفجارهای روزهای اخیر در ترکیه، عربستان و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: برای بررسی و کالبد شکافی دلایل هر انفجار ابتدا باید ببینیم که چه شخص یا گروهی مسئولیت آن را به عهده می‌گیرد. به صورتی که پس از انفجارهای اخیر اگر داعش مسئولیت آن را به عهده می‌گرفت، متوجه می‌شویم که با توجه به متغیرها و تحولات میدانی اخیر، این گروه زیر فشار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: زمانی که داعش در فلوجه و موصل شکست می‌خورد، به صورت طبیعی از این رویداد ناراحت می‌شود. چراکه اگر حمایت کشورهای مانند عربستان، قطر و ترکیه از این گروهک تروریستی به خصوص در فلوجه بیشتر می‌شد، قطعاً این گروهک و عناصر آن می‌توانستند زمان بیشتری در فلوجه دوام بیاورند. لذا زمانی که داعش حیات خود را در خطر می‌بیند، به وضعیت و موقعیت کشورهای حامی تعرض می‌کند و یک به هم‌ریختگی در آنجا به وجود می‌آورد.

محوری که داعش آن را توسط عملی کردن حملات انتحاری نمایان می‌کند، بحث کلید زدن پروژه «ترور مدرن» است. به گونه‌ای که در این مورد شخصیت یا اشخاص مشخصی ترور نمی‌شوند بلکه یک جمعیت مشخص که در دایره این انفجارها قرار دارند مورد هدف قرار می گیرند و از بین می‌روند که در نهایتاً موجب می‌شود تا افکار عمومی به حاکمیت آن کشور فشار وارد کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به شرایط مذهبی و قومی خاورمیانه عنوان کرد: عده‌‌ای معتقد هستند که حکومت مذهبی ایجاد انشقاق می‌کند. یعنی مذهب و سیاست در کنار یکدیگر یک تضاد بنیادین را نمایان می‌کند و در نهایت مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آید. از این جهت باید توجه داشت که دین و مذهب با روح خاورمیانه درآمیخته شده است و از این جهت حامیان تروریست‌ها و همچنین طراحان حملات مذکور طیف خاصی را مد نظر نمی‌گیرند. بلکه تمامی ادیان و مذاهب را برای این‌که بتوانند به جان یکدیگر بیاندازند در بازه‌های زمانی مختلف مورد هدف قرار می‌دهند که این سیاست در عربستان و بحرین همواره پیگیری می‌شود.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال وقوع انفجارهای بیشتر در روزهای آینده وجود دارد یا خیر، گفت: طبیعی است که داعش یا هر گروهک تروریستی که تحت فشار قرار گیرد، دست به انجام چنین عملی می‌زند. بمب‌گذاری‌های اخیر عراق یک خط و نشان از سمت داعش برای دولت و نیروهای نظامی و امنیتی عراق بود تا به آنها هشدار دهد که اگر مانند فلوجه در موصل چنین فشاری به آنها وارد شود، دامنه این عملیات‌ها به داخل بغداد کشیده خواهد شد و به نوعی نیروهای امنیتی را با چالش روبه‌رو خواهند کرد.  

کد خبر : ۳۸۷۶۵۶