خبرگزاری کار ایران

رویوران در گفت‌وگو با ایلنا:

نخست‌وزیری مجدد نوری مالکی مربوط به رای نمایندگان پارلمان است/ فلوجه و موصل کارنامه العبادی را سنگین‌تر می‌کند

این‌که آیا نوری مالکی به عنوان نخست‌وزیر آینده عراق انتخاب خواهد شد یا خیر موضوعی است که به رای پارلمان و همچنین مقایسه پرونده کاری ایشان با العبادی بستگی دارد.

«حسین رویوران» تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به اخبار مربوط به نامزدی نوری المالکی به عنوان نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: باید توجه داشت که ساختار انتخاب نخست‌وزیر در عراق به صورت پارلمانی خواهد بود که این موضوع یکی از اصول صریح مندرج در قانون اساسی این کشور تلقی می‌شود. به گونه‌ای که هر شخصی که بتواند اکثریت را به عهده بگیرد و ائتلاف را به وجود آورد، به عنوان نخست‌وزیر عراق وارد میدان خواهد شد.

وی ادامه داد: در اینجا پرسش اصلی که مطرح می‌شود این است که آیا ائتلاف دولت قانون به رهبری مالکی و با محوریت حزب الدعوه می‌تواند اکثریت را به دست بگیرد یا خیر؟ چرا که بخشی از ائتلاف دولت قانون به سمت حیدر العبادی گرایش دارند و قسمت دیگری از آن به سمت نوری مالکی متمایل هستند. از این جهت باید دید که آیا حیدر العبادی می‌تواند با نوری مالکی کنار بیاید و حتی به نفع وی کنار خواهد رفت یا این‌که یک انشعاب توسط العبادی به وجود می‌آید.

اگر العبادی بتواند پس از فلوجه، به سمت شهر موصل حرکت کند و آنجا را پاک‌سازی کند، بدون شک توانسته دستاورد بزرگی را برای خود رقم بزند. از این جهت است که باید بگوییم نمی‌توان به صورت ضمنی و دقیق ادعا کنیم که چه حالتی در این خصوص روی می‌دهد یا این‌که به صورت صریح ابراز کنیم که آیا نوری مالکی وارد میدان خواهد شد یا خیر.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این پرسش که آیا فساد مالی در زمان نوری مالکی چهره و وضعیت وی در عراق را تحت الشعاع قرار می‌دهد یا خیر، عنوان کرد: سازمان شفافیت گزارش دقیق و مدونی را از فساد مالکی منتشر نکرده است و اگر مشکلی بود قطعاً این موضوع مطرح می‌شد. اما باید این مساله را مد نظر داشت که بدون شک درآمدها و هزینه‌هایی در این بین بوده است اما نمی‌توان تمامی آن را به گردن نوری مالکی انداخت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نوری مالکی یک سری از محورها و دستاوردهای مثبت را از دست داد و در مقابل حیدر العبادی آن را به دست آورد. این‌که مالکی چند استان را از دست داد و داعش در آنجا مستقر شد موضوع درستی است اما باید دقت کرد که مالکی به صورت جزئی مسئول این امر بوده نه به صورت کلی. چراکه ارتش عراق توسط آمریکا تشکیل شده و بدنه آن هنوز از حضور بعثی‌ها پاک‌سازی نشده بود. بنابراین باتوجه به دستاوردهایی که العبادی به خصوص در زمینه امنیتی به دست آورده و با نگاهی به اوضاع سیاسی عراق، باید منتظر باشیم تا ببینیم فضای پارلمان و همچنین قیاس کارنامه العبادی و نوری مالکی به کدام سمت سنگینی می‌کند.       

کد خبر : ۳۸۷۲۹۱