خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

انتشار «فایل ۱۷» در راستای مسدود کردن دارایی‌های عربستان است/ ۱۱سپتامبر اهرم فشار واشنگتن برای مهار ریاض

اسنادی که تنها گوشه‌ای از ۲۸ صفحه محرمانه حوادث ۱۱سپتامبر است، یک اهرم فشار و مجوز برای دخل و تصرف در سرمایه‌های عربستان در آمریکا به حساب می‌آید.

«فریدون مجلسی» کار‌شناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به انتشار گوشه‌ای از اسناد مربوط به ۱۱ سپتامبر، تصریح کرد: به نظرم مساله افشاگری کنگره آمریکا در خصوص ۱۱ سپتامبر نیاز به ارائه اسناد نداشت. چراکه ۱۷ نفر از ۱۹ نفری که در این مساله دست داشتند و قبلاً در محافل بین‌المللی به اقدام‌های آن‌ها اشاره شده از بیابان یا کوهستان عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس نیامده بودند تا این پروژه را کلید بزنند. بلکه تمامی کسانی که در پرونده ۱۱ سپتامبر دست داشتند، به نوعی آموزش دیده بودند. به گونه‌ای که این اشخاص بدون دخالت و طرح‌ریزی کشوری مانند عربستان نمی‌توانستند دوره‌های خلبانی مسافربری را طی کنند و این به معنای وجود یک موتور محرک و یک حمایت‌کننده تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: ممکن است عوامل حملات یازده سپتامبر به صورت مستقیم به دولت عربستان متصل نباشند اما باید بگویم که محافل جدا از خانواده سلطنتی و مقام‌هایی که به صورت رادیکال اقدام به ارائه فتوا کرده‌اند می‌توانستند این افراد را آموزش داده و حتی در راستای عملیاتی کردن این سناریو ترغیب کند.

در بحث تحریم‌های عربستان و بلوکه کردن دو میلیارد دلار از پول عربستان سعودی که چند ماه پیش مطرح شده بود، باید بگوییم که چنین عملی که توسط مقام‌های واشنگتن صورت می‌گیرد، تماماً برخلاف اصول بین‌الملل است و این موضوع موجب می‌شود تا اطمینان سایر کشور‌ها به آمریکا سلب شود.

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل با تشریح سناریوی جدید غربی‌ها در مقابل سعودی‌ها عنوان کرد: اگر بخواهیم در نمای اولیه و کلی، اقدام کنگره آمریکا در انتشار گوشه‌ای از محتویات ۲۸ صفحه‌ای را که با عنوان فایل ۱۷ منتشر شده است را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که آمریکایی‌ها در گام اول هدفشان از انتشار این سند بلوکه کردن ۷۲۰ میلیارد دلار از اموال عربستان سعودی در خاک آمریکا است و آمریکا در این جهت می‌خواهد گفتمانی را به عنوان گفتمان غالب مبنی بر بلوکه کردن این مقدار از سرمایه عربستان نمایان کند که به نظر می‌آید در حالت کنونی کلید این قضیه خورده است.

وی افزود: عربستان در نظر و چارچوب سیاست خارجی آمریکا یک دولت باثبات و مقاوم تلقی نمی‌شود. چراکه در اندیشکده‌های آمریکایی بحث بر این است که عده‌ای از مردم که به صورت قبیله‌ای در سرزمین سعودی زندگی می‌کنند و تقاضای ایفای نقش سیاسی را دارند، بسیار خطرناک‌تر از سران و حکام ریاض ارزیابی می‌شوند. به گونه‌ای که همین طیف از افراد هستند که نهایتاً به عنوان گروه‌های رادیکال همانند داعش و القاعده ظهور و اقدام می‌کنند که این موضوع را غربی‌ها با تمامی قوا در حال رصد کردن هستند و به نوعی این بحث را بی‌ثباتی در روابط خود با عربستان می‌دانند.

مجلسی در پایان یادآور شد: باید بگوییم که بحث انتشار اسناد مربوط به حوادث ۱۱ سپتامبر از سوی کنگره ایالت متحده که به عنوان فایل ۱۷ منتشر شد، به عنوان یک تضمین و یا اگر بهتر بخواهیم بگوییم یک دلیل محکم در اختیار آمریکایی‌ها قرار گرفته تا بتوانند در آینده نزدیک علاوه بر بلوکه کردن سرمایه عربستان، آن‌ها را در این بین مورد خطاب قرار دهند و اهرم فشار را همچنان در اختیار داشته باشند.

کد خبر : ۳۸۶۹۵۷