خبرگزاری کار ایران

سفیر اسبق ایران در مجارستان:

شکاف اقتصادی استرالیا باعث برگزاری انتخابات زودهنگام شد/ چین و آمریکا تهدید لندن علیه کانبرا را خنثی می‌کنند

انتخابات پارلمانی استرالیا با یک ضرب‌الاجل حساب شده از سوی نخست‌وزیر این کشور برگزار شد تا بتواند در یک موقعیت مناسب اکثریت آراء را به دست بگیرد.

«عبدالرضا فرجی راد» سفیر پیشین ایران در مجارستان با اشاره به انتخابات زودهنگام پارلمانی استرالیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخابات پارلمانی و نخست‌وزیری استرالیا را باید غیر منتظره خواند. چراکه مالکوم ترنبول پس از منحل کردن پارلمان سریعاً اخبار مربوط به برگزاری انتخابات زودهنگام را منتشر کرد و به نوعی سعی دارد تا در ضرب الاجل مشخص در قدرت بماند.

وی افزود: دلایل زیادی برای تحلیل چرایی برگزاری زودهنگام این انتخابات وجود دارد اما واقعیت این است که بخش اقتصادی استرالیا با مشکلات زیادی مواجه شد و خیزش یک‌باره تورم موجب شد تا قیمت مسکن افزایش پیدا کند. در این راستا میان احزاب، دولت و پارلمان استرالیا یک شکاف عمیقی ایجاد شد که سختگیری دولت خصوصاً در بحث مهاجران موجب شد تا انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور قوت بگیرد.

بر اساس وضعیت صندوق‌ها و اخبار منتشر شده در مورد نتایج شمارش آراء، حزب نخست‌وزیر استرالیا که به ائتلاف معروف است، توانسته آراء را تا حدود زیادی به دست بیاورد و در دنباله آن حزب کارگر هم آرای قابل قبولی را کسب کرد و با اختلاف کمی با حزب ترنبول قرار دارد.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا نتیجه همه‌پرسی بریتانیا می‌تواند بر فضای انتخاباتی استرالیا تاثیرگذار باشد یا خیر، عنوان کرد: نباید این موضوع را تابع قوانین سنتی ملکه و نفوذ بریتانیا در استرالیا بدانیم. درست است که ملکه انگلیس به صورت سنتی ملکه استرالیا تلقی می‌شود اما نباید این نکته را از نظر انداخت که استرالیا رابطه خوبی با آمریکا دارد و حتی در خصوص سیاست‌های خاورمیانه‌ای تا حدود زیادی تابع سیاست‌های واشنگتن است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله مهمی که باید به آن اشاره و تاکید کرد، این است که رابطه استرالیا با چین هم یک رابطه تنگاتنگی است که همین موضوع تا حدود زیادی اثبات کننده عدم تاثیر وضعیت بریتانیا بر استرالیا خواهد بود. به بیانی ساده‌تر باید بگوییم که خروج بریتانیا از اتحادیه موجب نمی‌شود که استرالیا حتماً از سیاست‌های لندن تبعیت مکند. لذا ممکن است که خروج بریتانیا از اتحادیه برای ایرلند و اسکاتلند مشکل‌آفرین باشد اما نمی‌تواند برای استرالیا پارامتر الزام‌آور محسوب شود. باید توجه داشت که رابطه‌ اقتصادی استرالیا با چین چیزی حدود ۴۰ درصد است و این امر منجر به تبعیت استرالیا از لندن نخواهد شد. اما به هر جهت استرالیا از خروج لندن ناراضی و نگران خواهد بود.

 

کد خبر : ۳۸۶۶۲۰