خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

دبیر کل جدید اتحادیه عرب نزدیک شدن اسرائیل به کشورهای عربی را تسریع می‌کند

انتصاب احمد ابوالغیظ به عنوان دبیر کل جدید اتحادیه عرب به دلیل روابط وی با تل‌آویو می‌تواند موجب به هم ریختگی در منطقه و به حاشیه راندن محور مقاومت و مساله فلسطین شود.

«حسن هانی‌زاده» کار‌شناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن اشاره به این موضوع که اتحادیه عرب بیش از همیشه به اسرائیل نزدیک شده است، تصریح کرد: انتخاب «احمد ابوالغیظ» به عنوان دبیر کل جدید اتحادیه عرب در نمای‌ کلی یک موضوع عادی تلقی خواهد شد اما واقعیت این است که در باطن، این موضوع یک اتفاق بسیار مهم و برای جهان عرب و کشورهای اسلامی منطقه یک خطر تلقی می‌شود. به گونه‌ای که شخص مورد نظر که برای به دست گرفتن دبیر کلی اتحادیه عرب انتخاب شده است، یکی از مرتبطان بسیار قوی و نزدیک به تل‌آویو و شخص نتانیاهو است.

وی ادامه داد: اتحادیه عرب در طول ۷۰ سال فعالیت نتوانسته آن طور که شرح وظایفش نمایان می‌کند به دستاوردهای مفید و خوبی دست پیدا کند و در یک دهه اخیر هم به دنبال تحقق و حفظ منافع کشورهایی مانند قطر، بحرین و عربستان بوده است. به گونه‌ای که عربستان رقمی حدود ۸۰ درصد بودجه اتحادیه عرب را تامین می‌کند و می‌توان گفت که ریاض در این اتحادیه بر اساس یک قانون نانوشته از حق وتو بهره‌مند است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به عملکرد دبیر کل سابق اتحادیه عرب عنوان کرد: نبیل‌العربی که به عنوان دبیر کل پیشین اتحاد عرب شناخته می‌شود، عملکردی را از خود نشان داد که تا اندازه‌ای قابل دفاع بود اما در کل سیاست‌های وی هم نتوانست اتحادیه عرب را به جایگاهی که در جهان اسلام دارد، برساند و تنها یک روند مشخص و دیکته شده را پیش گرفت. از این رو باید گفت احمد ابوالغیظ که به عنوان دبیر کل جدید اتحادیه عرب منصوب شده است، یک رابطه بسیار نزدیک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دارد و حتی برخی از رسانه‌های عربی از وی به عنوان دوست صمیمی نتانیاهو یاد کردند. لذا در گام اول به حاشیه رانده شدن مساله فلسطین متصور خواهد بود و در پس آن سیاست‌های منطقه‌ای دچار تغییر خواهد شد.

هانی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: سیاست کشورهایی مانند اردن، قطر، بحرین و عربستان موجب شده تا وضعیت و خط مشی این اتحادیه تغییر کند. به صورتی که بسیاری از نویسندگان و تحلیلگران جهان عرب از اتحادیه عرب به عنوان اتحادیه عبری نام می‌برند و نزدیک شدن بیش از حد این اتحادیه به اسرائیل را هشدار می‌دهند. آنچه که از وضعیت فعلی معلوم است، این خواهد بود که مساله فلسطین و مشروعیت آن به کنار زده خواهد شد و تقابل با ایران و محور مقاومت و همچنین بحث عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی از سوی دبیرکل جدید اتحادیه پیگیری خواهد شد.

 

کد خبر : ۳۸۶۴۲۰