خبرگزاری کار ایران

کریمی در گفت‌وگو با ایلنا:

وضعیت فعلی انگلیس را باید جنگ داخلی حزب محافظه‌کاران دانست/ کناره‌گیری بوریس جانسون هوشمندانه بود

ترزا می که هم اکنون به عنوان وزیر کشور بریتانیا مشغول به کار است می‌تواند راه را در انگلیس هموار کند که البته باید یک شخصیت دو وجهی از خود به نمایش بگذارد.

«سیدوحید کریمی» کارشناس مسائل بریتانیا با اشاره به اعلام آمادگی نامزدهای حزب محافظه‌کار برای تصدی سمت نخست‌وزیری این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: در حالت فعلی می‌توان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی و بحران به وجود آمده در داخل این کشور را «جنگ داخلی حزب محافظه‌کاران بریتانیا» نام‌گذاری کرد. چراکه عده‌ای از چهره‌هایی که خود را برای دریافت عنوان نخست‌وزیری این کشور معرفی کرده‌اند، تا جایی با سیاست‌های کامرون مخالف بودند و کامرون در صدد بود تا بتواند به نوعی از زیر فشارهای آنها و حتی حضور آنها در حزب خلاص شود که این امر با اعلام نتایج همه‌پرسی محقق نشد.

وی افزود: نکته‌ای که در بین حضور نامزد‌های حزب محافظه‌کار به عنوان نامزد نخست‌وزیری بریتانیا وجود دارد، این است که این نفرات در حالت فعلی در صدد هستند تا با اعلام حضور خود و ایراد سخنرانی‌های گسترده، واکنش افکار عمومی نسبت به حضور خود و سخنانی که طی این مدت از آنها منتشر می‌شود را بسنجند و نهایتاً بتوانند سیاست‌های اتخاذی نهایی را عملیاتی کنند یا بر اساس آن گام بردارند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در توصیف شخصیت نخست‌وزیر آینده بریتانیا و رهبر حزب محافظه‌کار بیان کرد: به نظر می‌آید که شخصیت رهبر آینده حزب و نخست وزیر بریتانیا باید یک شخصیت دو پهلو باشد. یعنی هم بتواند موافقان باقی ماندن در اتحادیه را رهبری کند و هم این‌که بتواند مخالفان با این موضوع را مدیریت کند. از این نظر بهترین کسی که با توجه به نظرسنجی‌ها در صدر قرار دارد، ترزا می خواهد بود. چراکه وی با توجه به نوع نگاهش خواهد توانست راه را تا حدود زیادی هموار کند.

وی در پایان در تشریح علت کناره‌گیری بوریس جانسون، شهردار پیشین لندن از نامزدی برای کسب مقام نخست‌وزیری بریتانیا اظهار کرد: خلاف آنچه که رسانه‌ها منعکس می‌کنند، بوریس جانسون، انسان باهوشی است و کنار کشیدن وی در این برهه از زمان بیشتر به این دلیل بوده تا گرفتار مشکلات پس از خروج انگلیس از اتحادیه نشود. از این جهت در حالت فعلی وزیر کشور بریتانیا گزینه مناسب تلقی می‌شود که البته باید منتظر ماند تا ببینیم چه حالتی در روزها و هفته‌های آینده رخ می‌دهد.     

کد خبر : ۳۸۶۱۵۴