خبرگزاری کار ایران

توافق‌نامه عادی‌سازی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی امضا شد

منابع صهیونیستی از توافق آنکارا و تل‌آویو در راستای عادی‌سازی روابط خبر دادند و قرار است نخست‌وزیر ترکیه ظهر دوشنبه به طور رسمی امضای این توافقنامه را اعلام کند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مقام اسرائیلی اعلام کرد، ترکیه و اسرائیل، روز یکشنبه به توافقی در راستای عادی‌سازی روابط دوجانبه دست یافته‌اند.

این مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، افزود، توافق حاصل شده است ولی جزئیات آن روز دوشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی، که در «رُم» برگزار می‌شود، اعلام خواهد شد.

 «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حال حاضر در سفر رُم به‌سر می‌برد، جایی که قرار است با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا نشستی را برای بررسی موضوع سوریه و احیای مذاکرات سازش تشکیل دهد.

از سوی دیگر، قرار است «بینالی ییلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه، عصر امروز ساعت ۱۳ (به وقت محلی) در کنفرانسی خبری درباره توافق با اسرائیل سخنرانی کند.

مسئول اسرائیلی همچنین خاطرنشان کرد، این توافق باید در کابینه امنیتی (کابینه کوچک) تایید شود و سپس وارد مرحله اجرا شود.

روابط آنکارا و تل‌آویو در سال ۲۰۱۰ میلادی پس از حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به کشتی حامل کمک‌های انسان دوستانه برای نوار غزه که منجر به کشته شدن ۱۰ نفر از شهروندان ترکیه شد، به شدت متشنج شده بود.

ترکیه برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سه شرط را مطرح کرده بود؛ عذرخواهی رسمی تل‌آویو از آنکارا، پرداخت غرامت به خانواده کشته شدگان و پایان دادن به محاصر غزه. اسراییل با پادرمیانی آمریکا شرط اول را به طور  ناقص به جا آورد و بخشی از غرامت‌ها را نیز پرداخت کرد ولی درخصوص شرط سوم هنوز اقدامی نکرده است.

گفته می‌شود بر اساس توافق‌نامه جدید، شرط سوم ترکیه که لغو کامل محاصره غزه بود، به شکل تسهیل در ارسال کمک‌های انسانی برای مردم غزه قید شده است، به این ترتیب که کمک‌های انسان‌دوستانه ابتدا به بندر اسرائیلی «آشدوت» رفته و پس از بازرسی به غزه انتقال داده خواهد شد.

 

کد خبر : ۳۸۴۷۶۱