خبرگزاری کار ایران

زاهد در گفت‌وگو با ایلنا:

انتقاد از کوربین به دلیل عدم استفاده از نفوذش در طبقه فرو دست بود

انتقاد به جرمی کوربین از سمت هم‌حزبی‌های وی به دلیل عدم استفاده از چهره کاریزماتیک خود برای هدایت طرفداران حزب به سمت باقی ماندن در اتحادیه است.

«فیاض زاهد» تحلیلگر مسائل اروپا در مورد شکاف به وجود آمده در حزب کارگر پس از همه‌پرسی بریتانیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: زمانی که نتایج همه‌پرسی بریتانیا اعلام شد، رسانه‌ها و مطبوعات مطرح دنیا از آن به عنوان زلزله‌ای نام بردند که ساختار سیاسی این کشور را دستخوش تغییر کرد. پس از آن کامرون به عنوان سکان‌دار دولت بریتانیا و نخست‌وزیر این کشور مورد انتقاد قرار گرفت و به دنبال آن جرمی کوربین به عنوان رهبر حزب کارگر به عنوان هدف انتقادهای گسترده انتخاب شد.

وی ادامه داد: دلیل اصلی این‌که پس از نخست‌وزیر بریتانیا، کوربین مورد خطاب و انتقاد هم‌حزبی‌های خود قرار گرفت این بود که وی نتوانسته بود از پارامترها و گزینه‌های سیاسی که در اختیار داشت، استفاده کند و طرفداران خود را نسبت به دادن رای مبنی بر ماندن در اتحادیه حمایت و تشویق کند. چراکه جرمی کوربین از یک چهره کاریزماتیک در بریتانیا و حزب کارگر برخوردار است و می‌توانست برای تقویت حضور رای‌دهندگان مفید واقع شود که این حالت رخ نداد.

هم حزبی‌های کوربین بر این باور هستند که کوربین باید به شهرهای حاشیه‌ای و همچنین مناطق فقیرنشین سفر می‌کرد و به تبلیغ در خصوص باقی ماندن در اتحادیه اروپایی می‌پرداخت. به صورتی که آنها معتقدند کوربین باید بیش از وضعیت فعلی با قشر فقیر و کارگر جامعه بریتانیا ارتباط برقرار می‌کرد تا بتواند با جلب نظرات این طبقه، آرای بیشتری را به نفع ماندن در اتحادیه به صندوق بریزد.

این استاد دانشگاه در تحلیل سناریو‌های پیش روی کوربین عنوان کرد: مساله اول که در این بین وجود دارد، این خواهد بود که کوربین می‌تواند برای گذر از این بحران به بریتانیا کمک کند و از این نظر در جایگاه خود باقی خواهد ماند. چراکه با توجه به رای مردم نسبت به خروج از اتحادیه، بریتانیا می‌بایست مقدمات این خروج را ظرف چندین ماه فراهم کنند و در اینجا است که شاید حضور کوربین بتواند برای ساختار سیاسی بریتانیا مفید واقع شود. مساله دوم این است که باتوجه به آمار منتشر شده شاید حزب کارگر مجبور به خانه‌تکانی شود و از این جهت برکناری کوربین از پارلمان بدون شک به منزله برکناری وی از ساختار سیاسی انگلیس خواهد بود که نهایتا منجر به استعفای وی خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله‌ای که شاید خیلی مهم باشد، این است که پس از همه‌پرسی بریتانیا بالاترین لغتی که در گوگل سرچ شده است، کلمه اتحادیه اروپا بوده که بیشترین حجم آن توسط کاربران بریتانیا بوده که این واقعاً یک موضوع نادر تلقی می‌شود. باید به یاد داشته باشیم که مردم اروپا نظر چندانی در قبال سیاست ندارند و اصولاً پیگیر این مباحث نیستند و به نظر می‌آید که ساکنان این کشور پس از اعلام نتایج همه‌پرسی و شنیدن عواقب آن به این فکر افتاده‌اند که کمی در مورد اتحادیه اروپایی تحقیق کنند که این موضوع موجب حیرت همگان شده است. به هر حال باید گفت که خروجی رفراندوم بریتانیا طغیان حاشیه‌نشینان علیه ساکنان مرکز بریتانیا بود و حتی باید این احتمال را بدهیم که گستره این موضوع به اسکاتلند و ایرلند کشیده شود.              

کد خبر : ۳۸۴۶۶۲