خبرگزاری کار ایران

موسوی در گفت‌وگو با ایلنا:

درگیری‌های تورخم به دلیل وجود عامل سوم بود/ احتمال حضور کشور میانجی در صورت نقض آتش‌بس

asdasd
کد خبر : ۳۸۱۶۴۹

دلیل اختلاف‌هایی که میان پاکستان و هند از گذشته تاکنون وجود داشته است، باعث شد تا مقام‌های اسلام‌آباد برای گسترش عمق نفوذ استراتژیک خود در منطقه تصمیم‌های جدیدی بگیرند که آن هم دخالت در افغانستان بود.

«سیدصدرالدین موسوی» تحلیلگر مسائل شبه قاره در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص درگیری نیروهای نظامی افغانستان و پاکستان در منطقه تورخم عنوان کرد: رابطه افغانستان و پاکستان پس از آن‌که طالبان از اداره افغانستان به حاشیه رانده شد، به سمت دگرگونی رفت. چراکه اعضا و سران طالبان پس از این اتفاق به پاکستان پناهنده شدند و این موجب تیرگی روابط بین دو کشور شد.

وی ادامه داد: پس از روی کارآمدن مجدد طالبان، این بار حمایت سازمان اطلاعاتی پاکستان از این گروه نمایان شد و اختلاف‌هایی که میان پاکستان و هندوستان از گذشته تاکنون وجود داشته است، باعث شد تا مقام‌های اسلام‌آباد برای گسترش عمق نفوذ استراتژیک خود در منطقه تصمیم‌هایی جدیدی بگیرند و پس از آن نفوذ در افغانستان را کلید زدند که تاکنون با حمایت و خط‌دهی به طالبان ادامه دارد و یکی از علل درگیری‌های اخیر در تورخم همین است.

زمانی که آمریکا قصد حذف بن‌لادن را داشت، به این نتیجه رسید که باید در پاکستان به دنبال او بگردد و زمانی هم که خبر مرگ وی را منتشر کردند، نقطه ترور در خاک پاکستان اعلام شد و به همین دلیل است که تاکنون روابط خوبی میان کابل و اسلام‌آباد برقرار نشده است.

این کارشناس مسائل آسیای مرکزی با اشاره به انتقادهای رئیس جمهوری افغانستان از عملکرد پاکستان اظهار کرد: اشرف غنی پس از این‌که زمام امور در افغانستان را به دست گرفت، نسبت به حمایت‌های پاکستان از طالبان انتقاد کرد و در آنجا بود که به دلیل پیشروی‌های طالبان پاکستان تا نزدیکی اسلام‌آباد، مقام‌های پاکستان هم دست به انتقاد متقابل زدند.

وی در پایان گفت: حمایت پاکستان از طالبان باعث بروز درگیری‌ها میان دو طرف شده است و هر حکومتی هم که بر سر کار بیاید، باز هم درگیر این ماجرا خواهد شد. در درگیری‌های اخیر که در تورخم روی داد و منجر به کشته شدن یک افسر ارشد پاکستان و همچنین کشته و زخمی شدن چند نظامی افغان شد، این ماجرا کاملاً مشهود است. چراکه به‌رغم سکوت رسانه‌ها نسبت به انتشار عامل اصلی این درگیری‌ها باید بگوییم زمانی که ارتش دو کشور بایکدیگر درگیر می‌شوند، بدون شک عامل سوم در این میان وجود دارد که به عنوان محور مداخله‌گر از آن نام برده می‌شود که به نظر می‌رسد وجود عوامل افراطی دلیل آن باشد. بنابراین باتوجه به امضای آتش‌بس میان دو کشور و در صورت نقض آن، امکان ورود کشور ثالث به عنوان یک میانجی‌گر وجود دارد.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز