خبرگزاری کار ایران

انتشار اسناد جدید از برنامه شکنجه سازمان سیا

اسنادی که به تازگی منتشر شده است نشان از اعمال شکنجه‌های متعدد سازمان سیا در برخورد با مظنون تروریستی دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس مستندات جدید ارائه شده، وکلای سازمان سیا به دنبال دست یافتن به تضمین‌هایی برای عدم پیگرد قانونی اعضا این سازمان جاسوسی برای شکنجه متهمان پس از یازدهم سپتامبر هستند.

خبرنگاران توانسته‌اند به دیدگاه‌های تازه‌ای در رابطه با کشمکش‌های موجود در سازمان سیا در رابطه با "تکنیک های بسط یافته بازجویی " ‌این سازمان برای جلوگیری از حملات بیشتر دست یابند.

پنجاه سند بر اساس درخواست‌هایی از اتحادیه آزادی‌های شهروندی و با توجه به اصل آزادی اطلاعات، پس از آن که رئیس جمهور وقت جورج بوش سران این سازمان را به دستگیری متهمان حملات تروریستی در سراسر جهان فراخواند، منتشر شده است.

یکی از نامه‌های پیش‌نویس که از سوی وکلا این سازمان به دادستان کل نوشته شده از وی حمایت‌های قانونی پیش از بازجویی از ابو زبیده عضو احتمالی القاعده که هم اکنون در گوانتانامو به سر می برد، درخواست کرده است.

این نامه‌ها بیان داشته‌اند: ‌"‌استفاده از روش‌های خشونت آمیز برای متقاعد کردن ابو زبیده به جهت کسب اطلاعات حیاتی مورد نیاز باید مورد استفاده قرار بگیرد."

وزارت دادگستری وقت عنوان کرده بود که استفاده از روش‌های بازجویی مانند شبیه سازی غرق مصنوعی زندانی، برای این متهم بلامانع است.

باراک اوباما از دسامبر 2008 استفاده از این روش‌ها را منع کرده است و خود این سازمان نیز از دسامبر 2007 آنها را مورد استفاده قرار نداده است.

شایان ذکر است که تجربیات آمریکا با شکنجه؛ به فصل پایانی نرسیده است. چراکه همچنان کسانی مانند دونالد ترامپ نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه در سخنان خود خواستار "ارائه شمار بیشتری از روش‌های بسیار خشن‌تر از غرق مصنوعی" شده است.

کد خبر : ۳۸۱۱۶۷