خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقامی در گفت‌وگو با ایلنا:

بمب‌گذاری‌های اخیر ترکیه حاصل اجرای دیپلماسی وحشت توسط اردوغان است

پارادوکسی که به وجود آمده این است که اردوغان غربی‌ها را متهم به راه انداختن تروریسم در ترکیه می‌کند و از سوی دیگر با سلاح‌های غربی علیه پ.ک.ک می‌جنگند.

«علی قائم‌مقامی» کارشناس مسائل قفقاز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تحلیل علل به وقوع پیوستن انفجارهای تروریستی در شهرهای ترکیه بیان کرد: ترکیه به دلیل سیاستی که در خصوص منطقه و به خصوص گروهک‌های تروریستی حاضر در سوریه پیش گرفته است باعث شده تا فضای داخلی کشورش به سمت ناامنی پیش برود. تاجایی که در روزهای اخیر شاهد دو انفجار در استانبول و ماردین بودیم و قبل از آن چندین انفجار صوتی در استانبول رخ داده بود. همچنین انفجارهایی که در استان وان و دیاربکر رخ داده بود، نشان از ناامن شدن فضای داخلی ترکیه دارد.

وی افزود: از سوی دیگر باید بگوییم که ترک‌ها در بحث منطقه‌ای با همکاری عربستان و قطر به موازات سیاست آمریکا قدم برمی‌دارند که این یک مشکل در محیط خارجی ترکیه تلقی می‌شود. همچنین مبحث بعدی که مربوط به مساله پ.ک.ک و داعش می‌شود، از جمله مباحثی است که محیط داخلی این کشور را ناامن ساخته است.

اردوغان قبل از انتخابات هفتم ژوئن ۲۰۱۵ در اکثر سخنرانی‌های خود تاکید کرده بود که اگر حزب عدالت و توسعه به عنوان یک حزب تک جهت در آنکارا حاکم نشود، به صورت بسیار واضح، تروریسم و تجزیه طلبی در ترکیه به بالاترین نقطه می‌رسد. در آنجا بود که شمار آرایی که به حزب دموکراتیک خلق‌ها اختصاص یافت، موجب شد تا درگیری مسلحانه‌ای در شهرهای ترکیه و به خصوص علیه کردها به وجود آید و در آن زمان بود که بیش از ادوار گذشته تقابل با پ.ک.ک توسط دولت حاکم بر آنکارا کلید زده شد.

این کارشناس مسائل ترکیه با تاکید بر استفاده اردوغان از دیپلماسی وحشت در داخل خاک ترکیه، عنوان کرد: در جای دیگر ما شاهد بودیم که اردوغان به وضوح بحث وحشت امنیتی و این که اوضاع داخل ترکیه هر لحظه امکان دارد وخیم‌تر شود را مطرح کرد تا بتواند از این طریق و با توجه به امنیتی کردن اوضاع و احوال بر پ.ک.ک فائق آید. به صورتی که اکثر منابع به دو رقم 300 هزار و 600 هزار آواره کُرد اشاره کردند که برآیند آن نتیجه بمباران‌های مواضع کردها توسط ترکیه است. لذا اردوغان با استفاده از این شعار «خاک اگر با خون شهدا آبیاری نشود، وطن نیست»، اقدام به پایه‌گذاری یک فضای امنیتی به صورت پایدار در سطح ترکیه کرده است. چراکه وی رسماً اعلام کرده است جنگ با پ.ک.ک جنگ به دلیل بقاء خواهد بود. یعنی اگر آنها نابود نشوند، ترکیه نابود می‌شود.

وی ادامه داد: پارادوکسی که در این بین به وجود می‌آید این است که اردوغان غربی‌ها را متهم به راه انداختن تروریسم در ترکیه می‌کند و از سوی دیگر با سلاح‌های غربی علیه پ.ک.ک می‌جنگند. در همین راستا وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه اعلام کرده است که داعش، پ.ک.ک، سوریه و همچنین جبهه حزب دموکراتیک رهایی بخش خلق، در صدد دامن زدن به مسائل امنیتی ترکیه هستند. در اینجا بود که همگان به این فکر فرو رفتند که چرا با تمامی این تفاسیر توزیع بحران صورت در خاک ترکیه تا این حد گسترده شده است.

قائم‌مقامی در پایان خاطرنشان کرد: مساله دیگری که در این بین وجود دارد، این است که «بن‌علی ییلدریم» نخست‌وزیر جدید ترکیه هیچ دخل و تصرفی در نظام سیاسی این کشور ندارد. به عبارت دیگر باید بگوییم که پس از کنار گذاشته شدن احمد داووداغلو و به روی کار آمد ییلدریم، همچنان مبارزه با پ.ک.ک ادامه دارد و هیچ تغییری در این بین احساس نخواهد شد. حتی بحثی که در این بین باید مورد اشاره و بررسی قرار بگیرد، این است که قانون اساسی ترکیه در حال تغییر و منطبق شدن با نظام ریاست‌جمهوری خواهد بود و حرکات اخیر اردوغان و انتخاب ییلدریم به جای داووداغلو به گونه‌ای است که باعث شده افکار عمومی به این فکر بیفتند که اردوغان در فکر پایه‌گذاری سناریوی ریاست تک فردی در ترکیه است که البته تا حدودی این امر محقق شده است که این روند باعث گسترش ناامنی در ترکیه خواهد شد.

کد خبر : ۳۷۹۰۸۵